24timer og Nyhedsavisen størst
Gratisavisene tar ledelsen i Danmark.
Som Journalisten forutså i november, inntok Nyhedsavisen i desember plassen som Danmarks nest mest leste avis etter 24timer.
I fjorårets siste måned hadde gratisavisene 24timer og Nyhedsavisen henholdsvis 563.000 og 540.000 lesere. Eneste betalingsavis blant de tre største var Politiken, med 520.000 lesere.
Det er de nyeste tallene fra Index Danmark/Gallup som viser de seneste endringene i det danske avismarkedet. Men Mediawatch.dk maner til forsiktighet rundt tallene, blant annet fordi desember er en spesiell måned med mange fridager.
Dårlig hukommelse?
Det danske medienettstedet skriver også at Politikens fremgang på lesertallsstatistikken kan skyldes lesernes dårlige hukommelse. Lesernes dårlige hukommelse er en klar fordel for etablerte merker.
Dessuten spiller «økt nettlesning muligens inn fordi folk ikke husker om de leste avisen på nett eller papir,» sier Petter Ottesen, administrerende direktør i mediebyrået Mediabroke til Mediawatch.dk.
Kommer ikke til Norge
Gratisaviskrigen har i løpet av et og et halvt år kostet danske aviser dyrt. Regningen inneholder dyre investeringer, lavere annonsepriser, hard kamp om annonsekronene og synkende lesertall for de fleste betalingsavisene. Derfor kan det kanskje være en viss trøst at gratisaviskrigen neppe kommer til Norge om vi skal tro Svenn Dam, direktør for 365 Media Scandinavia, som eier Nyhedsavisen.
- Den fysiske distribusjonen er en utfordring i Norge. Derfor har utviklingen sprunget forbi Norge. Schibsteds sterke posisjon spiller også inn. Det er alltid et problem for medieutviklingen når du har en så stor og dominerende aktør i et lite land, sier Svenn Dam til Journalisten.