Arne Blix i Adresseavisen. Foto: Martin Huseby Jensen
Håper Giske berger Adressas radio
ÅLESUND (Journalisten): Arne Blix er forundret over Medietilsynets regelrytteri.
Medietilsynet ville ikke endre sitt vedtak om Adressas lokalradiokonsesjon i Trondheim. Nå er saken sendt til Kulturdepartementet.
– Tilsynet har opprettholdt sitt vedtak, og det hadde vi regnet med. Vi er skuffet og forundret over at de står på sitt, sier sjefredaktør Arne Blix.
Telleapparat
Spesielt er Blix forundret over tilsynets tallfiksering.
– Vi mener de har telt feil. Vi har tilbudt mer enn de har akseptert. Sendeskjemaet vårt i dag viser at vi reelt tilbyr mer lokalt innhold enn de andre gjør. Det er urimelig at den eneste søkeren som kan dokumentere at man har nyhetsproduksjon som er basert i området, som har redaktør og som kan gi NRK konkurranse, ikke får konsesjonen, sier Blix engasjert.
Han viser til at Adresseavisen henvendte seg til Medietilsynet og spurte om de telte halvtimer som gikk i reprise på natten.
– De avviste klagen.
Mangfold
Lokalradiokonsesjonene kom på 1980-tallet for å bryte NRK-monopolet. Det mener Blix bare Adressa kan slåss mot.
– Det er jo slik at hvis lokalradio skal bidra til mediemangfold, så må de ha kompetanse og ressurser.
– Du sier mangfold. Adressa er jo veldig dominerende i sitt område. Er ikke det beste for mangfoldet at andre enn nettopp dere får konsesjonen?
– Jo, du kan si det slik, at hadde noen kommet opp med en aviskonkurrent, så kan man drøfte mangfoldet. Men nærradio skal være konkurrent til NRK, og hvilke andre i Midt-Norge skal gjøre dette enn oss?
Han viser til at å drive lokalradio som skal produsere eget innhold er kostbart.
– Vi har hatt radio i mange år og har fortsatt ikke inntekter i forhold til utgiftene. Vi har opprettholdt radioen likevel. Det gjør vi for å møte leserne i en ny mediehverdag.
Troverdig søknad
Nå setter Blix sin lit til at kulturministeren tar klagen til Adressa til følge.
– Hvis Kulturdepartementet ikke godkjenner vår søknad, kan man spørre om hensikten med konsesjonskonkurransen.
– Vi må tro at departementet skjeler til hva slags nærradioprofil man legger opp til i Norge. Ja, det må være mange prosjekter av forskjellige størrelser og innholdsplaner, men med den flermediale redaksjonen vi har, skulle man tro vi hadde en troverdig søknad.