Adrian koder framtidens journalistikk

25 år gamle Adrian Holovaty ble hodehentet til Washington Posts nettutgave for å utforme framtidens journalistikk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Journalistikk ved hjelp av datakoding og programmering, ikke nødvendigvis med ord som i tradisjonell journalistikk. Det er den unge nettutvikleren Adrian Holovatys konsept, av mange oppfattet som et byks inn i framtidens medieverden. Holovatys mål er å gi brukerne enkle navigeringsverktøy i jakten på viktig samfunnsinformasjon på nettet.

– Prosjektene mine representerer en annen innfallsvinkel til journalistikken. Men jeg mener at det jeg gjør er journalistikk, fordi det dreier seg om å finne, velge ut og presentere informasjon som er viktig og nyttig for folk, sier han.

Gode ideer

25-åringen er nyansatt editor of editorial innovations, eller på norsk utviklingsredaktør, i washingtonpost.com, en av de nasjonale nettavisene i USA. Han ble hentet for å utvikle og iverksette spesielle tjenester. Holovaty har bakgrunn både som programmerer og journalist, og er lidenskapelig i sine forsøk på å gjøre offentlig informasjon fra databaser lett tilgjengelig for nettbrukere.

– I jobben er jeg som en slags gal vitenskapsmann, som skal komme med ideer til interessante prosjekter som inneholder mye data. Mine to hovedutfordringer er å løse tekniske problemer, og å gi folk en offentlig tjeneste, forteller Holovaty til Journalisten.

Stemmeovervåker

På årets SKUP-konferanse i Tønsberg presenterte Holovaty flere av sine prosjekter, blant annet en tjeneste på washingtonpost.com der brukerne kan følge med på stemmegivningen til hver enkelt politiker i den amerikanske kongressen. Han håper å utforme flere automatiserte nettjenester som laster ned og gjør informasjon fra offentlige databaser tilgjengelig i en journalistisk form.

For et knapt år siden utviklet han i løpet av 40 timer sitt private hovedprosjekt, en nettside med detaljert informasjon om kriminaliteten i hjembyen Chicago. Holovaty oppfatter chicagocrime.org som et godt eksempel på journalistikk via datakoding.

Tjenesten, som ifølge opphavsmannen har rundt 500.000 unike besøkende hver måned, gir folk informasjon som er systematisert på en måte som de ordinære nyhetsmediene ikke makter å tilby. Chicagocrime.org innbrakte i fjor Holovaty prestisjeprisen Batten Award for Innovations in Journalism, som deles ut av Institue for Interactive Journalism.

Kriminelt

Tenk deg at du går inn på en nettjeneste for ditt eget hjemsted. Der finner du informasjon om samtlige kriminelle handlinger som er utført, med stedsangivelse, tidspunkt og forbrytelsens art. Basert på materialet kan du hente ut all verdens journalistiske vinklinger.

Ifølge Holovaty rapporteres det daglig om i underkant av tusen kriminelle handlinger i Chicago. På chicagocrime.org er hver enkelt forbrytelse merket av på kartet med en informasjonsballong som viser hovedkategori, eksempelvis ran, innbrudd eller drap.

Holovaty har koblet informasjonen på chicagocrime.org opp mot satellittbilder og kart fra Google Map, slik at man zoome inn og ut og se kriminalitetsbildet på ulike geografiske nivåer.

Brukervennlig

På chicagocrime.org kan man velge hvilken som helst gate eller kvartal, og få opp en detaljert oversikt over antall og type forbrytelser som er begått der i ulike tidsperioder. Brukervennligheten toppes ved at du eksempelvis kan legge opp den tryggeste ruten fra et sted til et annet i byen.

Holovaty har selv skrevet de kompliserte kodene som programmerer tjenesten til å laste ned innholdet på Chicago-politiets offentlige kriminalitetsdatabase klokka 11 hver dag. På den måten oppdaterer chicagocrime.org automatisk all informasjon på egen hånd, uten at Holovaty trenger å løfte en finger for å gjøre annet enn vedlikehold og forbedringer.

– Chicago-politiet tok faktisk imot nettstedet mitt med åpne armer, forteller Holovaty.

Samarbeid

Han har også inngått et samarbeid med lokalavisa Chicago Journal, som har en daglig spalte med redaksjonell omtale av enkelte av de mest interessante forbrytelsene i byen. Disse beskrivelsene kobler Holovaty til de tilsvarende sakene i oversikten på chicagocrime.org.

Han bygde opp chicagocrime.org slik at brukerne kan bevege seg, browse, mellom de ulike informasjonselementene.

– En av mine hovedfilosofier er at brukerne skal kunne finne informasjonen lett ved å browse i temamenyene. En annen filosofi er at hvert konsept skal ha sin egen side, som hver krimkategori, hver rapporterte forbrytelse, hver enkelte dag og hver eneste gate i Chicago, forklarer Holovaty.

RSS-tjenester

Brukerne av chicagocrime.org kan klikke seg fram til siden som inneholder krimstatistikken for gata eller kvartalet de bor i, og lagre den i Favoritter. Dermed kan de seinere gå inn på siden og se hvilke nye forbrytelser som har skjedd der. Tjenesten tilbyr også meldinger om nye forbrytelser ved hjelp av RSS-strømmer, som foretar automatiske nettsøk og varsler brukerne om ny informasjon som legges ut på utvalgte nettsider.

– Dette er en annen måte å gi folk informasjon, og langt mer effektivt enn å lese alle avisene for å sjekke om det har skjedd noe i nabolaget ditt, sier Holovaty.

Utvider

Nå jobber den unge utviklingsredaktøren med å utvide informasjons- og visualiseringstilbudene på chicagocrime.org. Innen et år håper han, i tillegg til kriminaldata, å kunne tilby befolkningsdata, oversikt over lokalt næringsliv, restauranter, kollektive transportmidler, hvilke verneverdige bygninger som står i fare for å bli revet etc. Fortsatt skal all informasjon kunne zoomes inn til brukerens egen gate eller kvartal.

– Det er da dette virkelig begynner å bli interessant som et medienettsted. Det vil bygge på en ny form for journalistikk der informasjonen ikke hentes på tradisjonelt vis gjennom telefonintervjuer og research, men ved hjelp av datakoding. Utfordringen er å velge ut hvilke data som skal presenteres, og utforme nettstedet deretter. Jeg vil gjøre tjenesten til nettstedet man går til for å få informasjon om sitt lokalmiljø. Du skal eksempelvis finne data fra helsetilsynet om hvilke restauranter som er blitt stengt på grunn av rotter på kjøkkenet, sier Holovaty.

Annonsehater

Han erklærer at han hater annonser, men ser potensialet i å sone lokalannonser inn i en slik tjeneste.

– Da får brukerne for eksempel opp annonser som forteller at pizzabaren på deres hjørne har tilbud på pizza til to dollar. Annonser er også innhold, og kan være nyttige, forteller Adrian Holovaty, som også arbeider med å etablere en egen nettjeneste som gir folk oversikt over inntauede biler i Chicago.

Powered by Labrador CMS