Sjefredaktør Lars Helle i Stavanger Aftenblad feiret at avisa hadde fått 30.000 digitale abonnenter i november.

Aftenbladet ansetter åtte nye medarbeidere - skal styrke dekningen av Stavanger by

Sier stadig flere betaler for journalistikken.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Stavanger Aftenblad har bestemt seg for å ansette åtte nye medarbeidere, både journalister og personer som skal jobbe med analyse.

Det melder Aftenbladet via Schibsteds kommunikasjonsdirektør Camilla Kim Kielland i en pressemelding.

Styreleder i Stavanger Aftenblad, Øyulf Hjertenes, sier ifølge meldinga at pandemien har forsterket to underliggende tendenser for regionavisene i Schibsted:

  • Stadig flere betaler for journalistikken digitalt.
  • Betalingsviljen henger nøye sammen med kvaliteten og relevansen i det journalistiske tilbudet.

– Ambisjonen er at Stavanger Aftenblad skal bli en enda viktigere avis for byen og regionen, og at journalistikken fra mediehuset skal nå ut til enda flere lesere og abonnenter, sier Hjertenes.

Stavanger Aftenblad føyer seg da inn i rekka av mediehus som etter flere år med nedbemanninger, det siste året igjen utvider redaksjonen. I Oslo skal for eksempel Aftenposten ansette cirka tjue journalister, som et svar på Amedias etablering av Avisa Oslo.

I pressemeldinga viser de til at de allerede har hatt en opptrapping av Aftenbladet tilstedeværelse i Sandnes, som grenser til Stavanger.

– Tvillingbyene utgjør en av landets største og viktige regioner og er kjerneområdet i Aftenbladets nedslagsfelt. Nå er turen kommet til Stavanger, der vi vil enda tettere på det løpende nyhetsbildet, breddefotballen, de politiske beslutningene og det kulturelle mangfoldet i byen, sier sjefredaktør Lars Helle.

I november meldte Aftenbladet i en pressemelding at de hadde nådd 30.000 digitale abonnenter, og har samlet sett 63.337 abonnenter, ifølge de offisielle opplagstallene til Mediebedriftenes Landsforening.

Powered by Labrador CMS