«Ingen elsker Bamsegutt»

Aftenposten beklager: – Vi gjorde en alvorlig feil

Beklager overfor fornærmet i Bamsegutt-sak.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

«Aftenposten gjorde feil da vi forsøkte å komme i kontakt med en av de fornærmede i overgrepssaken fra 1991», skriver avisen selv mandag morgen.

Etter at det ble kjent at hovedpersonen i NRK-serien «Ingen elsker Bamsegutt» var dømt for seksuelle overgrep mot barn, ønsket Aftenposten å komme i kontakt med de fornærmede i saken. En artikkel hvor flere av disse uttaler seg, ble publisert søndag 19. november.

Ikke kontaktet direkte

«Det var i arbeidet med denne artikkelen vi gjorde en alvorlig feil. En av de fornærmede i overgrepssaken ble ikke kontaktet direkte. I stedet ringte journalisten til en person i samme husholdning og spurte etter fornærmede med henvisning til Bamsegutt-serien», skriver Aftenposten - og forsetter:

«Fornærmede hadde imidlertid holdt opplysningene om dommen for seg selv, og ønsket å fortsette med det. Som følge av Aftenpostens kontakt ble fornærmede satt i en svært vanskelig situasjon med tap av kontroll over sin egen historie.»

Aftenposten skriver videre at for redaksjonen har denne saken vært en påminnelse om hvilket ansvar avisen har når redaksjonen skal håndterer sensitive personopplysninger.

«Feil kan få store konsekvenser for enkeltpersoners liv.Aftenposten har beklaget feilen i direkte dialog med kilden. Etter avtale publiserer vi også denne redegjørelsen. I forståelse med kilden vil vi i tillegg bruke saken i Aftenpostens interne undervisning for å forhindre at vi gjør lignende feil i fremtiden.»

Klaget til PFU

Journalisten kunne i slutten av november fortelle at Aftenposten var klaget inn til Pressens Faglige Utvalg for «Ingen elsker Bamsegutt»-artikkelen. Stabssjef i Aftenposten, Morten Andersen, bekrefter at avisen med dette er blitt enige om en minnelig ordning med klager og at PFU-klagen er trukket. 

– Her gjorde vi en feil som vi er veldig lei oss for. Vi er glad for at klager har akseptert vår beklagelse og at vi har kommet til enighet, forteller Andersen.

Powered by Labrador CMS