Aftenposten selger egen logo
Brudd på tekstreklameplakaten, mener Skup-leder. Ingen sammenblanding, svarer redaktør.
Det kom flere reaksjoner mandag før lunsj fra journalister som oppdaget at Aftenpostens lokalseksjon Osloby hadde fått en annonse for Telenors 4G innbakt i logoen.
– Sjekk kul logo på osloby.no! Skrev utviklingsredaktør Anette Mellbye i Aftenposten på Twitter og fikk ganske så kjapt svar fra Aftenposten-journalist og Skup-leder Jan Gunnar Furuly.
– @anetteme Dette er ikke kult. En ikke helt stueren blanding av logo/annonse. Mulig brudd på Vær varsom-plakatens 2.6: presse.no/Etisk-regelverk …
Furuly skriver videre at det er sterke reaksjoner i redaksjonen som følge av annonsen, og anmoder Mellbye å se på Tekstreklameplakatens punkt fem som sier at annonser eller annet kommersielt materiale som kan svekke skillet mellom redaksjonelt innhold og reklame ikke må tas inn.
Lekegrind
Avtroppende Osloby-redaktør Kjersti Løken Stavrum sier til Journalisten at det ikke kan oppleves som overraskende for de ansatte i Aftenposten at Telenor har kjøpt det blå feltet i logoen. Hun forteller at det fra første stund er tydelig kommunisert at dette feltet, og feltet helt til høyre på siden, er kommersielle plasser.
– Det blå feltet er laget for at det skal kunne kjøpes. Det er første gang vi har solgt det, og så er vi litt i prøvefasen. Osloby skal være en digital lekegrind for Aftenposten, også kommersielt. Noe dette er et eksempel på.
Løken Stavrum forteller at de har hatt glimt i øyet når de har sagt til annonsørene at det her er snakk om «bare» en logo.
– Dette er ikke en sammenblanding av redaksjonelt- og kommersielt innhold, slår Løken Stavrum fast.