Aftenposten selger egen logo

Brudd på tekstreklameplakaten, mener Skup-leder. Ingen sammenblanding, svarer redaktør.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det kom flere reaksjoner mandag før lunsj fra journalister som oppdaget at Aftenpostens lokalseksjon Osloby hadde fått en annonse for Telenors 4G innbakt i logoen.

 – Sjekk kul logo på osloby.no! Skrev utviklingsredaktør Anette Mellbye i Aftenposten på Twitter og fikk ganske så kjapt svar fra Aftenposten-journalist og Skup-leder Jan Gunnar Furuly.

– @anetteme Dette er ikke kult. En ikke helt stueren blanding av logo/annonse. Mulig brudd på Vær varsom-plakatens 2.6: presse.no/Etisk-regelverk …

Furuly skriver videre at det er sterke reaksjoner i redaksjonen som følge av annonsen, og anmoder Mellbye å se på Tekstreklameplakatens punkt fem som sier at annonser eller annet kommersielt materiale som kan svekke skillet mellom redaksjonelt innhold og reklame ikke må tas inn.

Lekegrind

Avtroppende Osloby-redaktør Kjersti Løken Stavrum sier til Journalisten at det ikke kan oppleves som overraskende for de ansatte i Aftenposten at Telenor har kjøpt det blå feltet i logoen. Hun forteller at det fra første stund er tydelig kommunisert at dette feltet, og feltet helt til høyre på siden, er kommersielle plasser.

– Det blå feltet er laget for at det skal kunne kjøpes. Det er første gang vi har solgt det, og så er vi litt i prøvefasen. Osloby skal være en digital lekegrind for Aftenposten, også kommersielt. Noe dette er et eksempel på.

Løken Stavrum forteller at de har hatt glimt i øyet når de har sagt til annonsørene at det her er snakk om «bare» en logo.

– Dette er ikke en sammenblanding av redaksjonelt- og kommersielt innhold, slår Løken Stavrum fast.

Powered by Labrador CMS