Smart trekk av VG

(KOMMENTAR): Lanserer + på mobil mot betaling.

VG har bestemt seg for å slippe en versjon av brettutgaven VG+ for smarttelefoner og ta betalt for den fra høsten. Dermed åpner den største digitale innholdsaktøren i landet for at også andre medier kan finne en ny vei til inntekter.

Foreløpig få

VG+ for iPad ble betaltjeneste forrige mandag. Jeg har tidligere skrevet at man ventet et fall på opptil 90 prosent av bruken, men i dag skriver Aftenposten at fallet er lavere enn fryktet.

Opplysningene om antall betalende er riktignok kledelig diskré. Avisa forteller at “et firesifret antall”, altså flere enn 1001 betaler for digitalutgaven av papiravisa (med noko attåt.)

Digitaldirektør Jo Christian Oterhals bekrefter at tallet befinner seg i nedre ende av en skala til 9.999, men at det er høyere enn 1001.

Større lesermarked

Forventningene til en lansering på smarttelefon er antakelig høyere. Det skyldes både at mange flere potensielle kjøpere alt har skaffet seg en slik, og at betalingsviljen faktisk kan vise seg å være større.

Aftenposten forteller at bruken av mobilen til å lese nyheter har vokst bratt. I perioden fra 2005 til i forfjor var det under fem prosent som tok hånden opp av lomma eller håndvesken og lot nyhetene følge med.

Nå har andelen vokst til 19,3 prosent ifølge TNS Gallup, og veksten vil fortsette. VG er overlegent størst.

Nye grep

Det kan bety at snart halvparten av oss har en mobil med et abonnement som gjør det fristende å lese redaksjonelt innhold. Og vi vet fra før at det er ganske stor villighet til å betale for tjenester på mobilen.

Hvis avisene finner attraktive løsninger, er det få grunner til at det ikke også skal gjelde dem.

VG søker å gjøre seg ekstra attraktive for mobilmarkedet ved å bake de banebrytende Kindle-løsningene inn i en mobilapp for avis. De går i korte trekk ut på at abonnementet samkjører informasjon om hvor langt du er kommet i VG+, uansett hvilken maskin du er på. Slik at du kan legge fra deg lesebrettet i sofaen og fortsette der du slapp på mobilen mens du venter på bussen.

Vennlig

Kindles løsning heter Whispersync, og introduksjonen av digitale eselører har i alle fall revolusjonert min opplevelse.

Det spørs da bare om denne fordelen lar seg transportere fra bok til avis, et flyktigere medium med lavere verdi pr. eksemplar. VG ble jo heller ikke Norges største via langlesing.

VG satser på at webstandarden html5 vil gjøre det lettere å integrere slik brukervennlighet i smarttelefon og brett. Hvis jeg ikke tar feil, gjør den nye standarden det også vesentlig lettere å bruke innholdet du har kjøpt, mens du er offline.

Dermed sørger du (eller appen) for at mobilen har lastet avisa via det trådløse nettet før du går ut døra hjemme. Innholdet er deretter tilgjengelig uten trafikkostnader, men oppdateringer og ferske nyheter krever selvsagt kontakt med den digitale omverdenen.

Nyheter

Nyheter kan samtidig vise seg å bli satsingens akilleshæl. Så langt jeg har sett, har ingen aktør hittil lansert en overbevisende plattform for løpende nyhetsdekning mot betaling på Apples lesebrett eller konkurrentene med Android. De er foreløpig plattformer for statisk innhold, til dels glimrende.

Men html5 gjør det også lettere å integrere blodferske nyheter med rolig overveide avisartikler. Og veldig mange leser jo aviser fortsatt, selv om de er mange timer gamle.

VG har uansett sprengt hull i en mur som stengte for store inntekter til digitale utgaver. Der kan andre krype etter, hvis det er stort nok og en suksess for VG+ lar seg skalenere ned til mindre aviser.

 

Powered by Labrador CMS