Faksimile av annonsen til Gaia.
TV 2s påkleder flagger forbindelsen
TV 2 reagerer på at en leverandør reklamerer med at de har skaffet klær til dekningen av prinsebryllupet.
I en flyer klesleverandøren Gaia har sendt ut på e-post, reklameres det med at selskapet har levert klærne til TV 2s nyhetsanker Elin Ludvigsen.
«Skal du følge med på prinsebryllupet i London på fredag? I så tilfelle bør du følge med på TV 2. Deres nyhetsanker, Elin Ludvigsen, er oppkledd med den nye Marc Cain kolleksjonen», skriver selskapet.
Reagerer
TV 2 reagerer på at kanalen og en av deres nyhetsankre opptrer i reklamen.
– Vi er overrasket og lite glad for dette. Det er uheldig at de går ut og bruker vår programleder og sending i en reklame, sier Valestrand.
Kjøper klær
Han bekrefter at TV-kanalen kjøper inn klær fra selskapet.
– Vi kjøper inn klær til våre nyhetsankre for over 100.000 kroner i året.
I forbindelse med prinsebryllupet i Storbritannia opplyser Valestrand at kanalen i tillegg har lånt inn det han kaller en «pressekolleksjon» fra leverandøren.
– Ikke reklame
Daglig leder Tomm Fjellberg i Gaia sier at reklameflyeren er sendt ut på e-post til 350 kunder av selskapet. Men han vil ikke kalle flyeren for reklame.
– Dette er en intern henvisning som vi har sendt til vårt kunderegister. Vi har ikke gått offentlig ut og kjøpt reklameplass, sier Fjellberg, som opplyser at selskapet har levert klær til TV 2 siden kanalen startet opp i 1992.
TV 2s Elin Ludvigsen direkte fra London. (Skjermdump fra TV 2)
– I forbindelse med prinsebryllupet har vi lånt ut noen klær som skal leveres tilbake. Vi er også sponsor av Gullruten-sendingen i mai.
Kontaktet ikke TV 2
– Har dere vært i kontakt med TV 2 for å få bruke kanalen i reklamen?
– Nei, vi har ikke vært i kontakt med TV 2. Det er mulig vi burde ha gjort det, sier Fjellberg på telefon fra en konferanse i Tyskland.
TV 2 sier at de nå vil ta kontakt med klesleverandøren for å undersøke saken.