75 prosent av redaktørene i Amedia og Polaris Media, er menn. Fra venstre Polaris-sjef Per Axel Koch og konsernsjef Are Stokstad i Amedia.
75 prosent av redaktørene i Amedia og Polaris Media, er menn. Fra venstre Polaris-sjef Per Axel Koch og konsernsjef Are Stokstad i Amedia.

Tre av fire redaktører i Polaris og Amedia er menn. – Dette synes jeg ikke noe om

Tar selvkritikk.

Publisert

Det er bare 26 kvinnelige redaktører av totalt 110 redaktører i lokalaviskonsernene Amedia og Polaris.

Det viser en gjennomgang utført av Medier24.

– Dette synes jeg ikke noe om. Det er 50 prosent kvinner i landet, og det er mange kvinner i konsernet, så det burde absolutt vært plass til flere kvinnelige ledere, sier konserntillitsvalgt Eva Stenbro i Amedia.

Hun mener kjønnsbalanse er viktig på grunn av likestilling og peker videre på at flere kvinnelige redaktører kan ha positiv påvirkning på både arbeidsmiljøet og det redaksjonelle innholdet.

Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media mener den store andelen menn i redaktørstolene i konsernene skyldes at folk har sittet lenge i jobbene sine.

– Jeg tror kvinneandelen vil øke på sikt, men det er ingenting å diskutere at det er for lavt, sier Koch.