Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Amedia faser ut fulldistribusjon av reklamevedlegg fra nyttår, skriver mediekonsernet i en pressemelding.
Det vil si at Amedia ikke lenger vil distribuere reklame til husstander som ikke abonnerer på papiravisen.
– Vi skal fortsette med reklameinnstikk i papiravisene. Dette er et annonseprodukt med unike egenskaper som gir god effekt for annonsørene og som har høy verdi for papirleserne, sier sier Hilde Norddal, Amedias konserndirektør for salg og marked, i pressemeldingen.
John Kvadsheim, Amedias konserndirektør for trykk og distribusjon, legger til:
– Amedia har de siste årene oppnådd en sterk vekst i digitale annonseinntekter både lokalt og nasjonalt, samtidig har det blitt dyrere å distribuere reklame på papir.
Han peker på nedgangen i antallet papirabonnenter som en viktig årsak til at selve distribusjonen over tid har blitt dyrere.
– De store endringene i folks medievaner gjør at det ikke lenger er økonomisk mulig å opprettholde dette tilbudet for våre annonsører. I 2016 leverte vi aviser til annenhver husstand, i dag har dette endret seg til hver femte.
Amedia peker også på at konkurransesituasjon mot Posten Norge blitt tøffere.
– I forslaget til statsbudsjett for 2023 vil Posten motta 1,1 milliarder kroner i statsstøtte for sin ombæring, mens vi som jobber med mediedistribusjon ikke vil motta slik støtte. Resultatet blir at Posten har fått nærmest monopol på distribusjon av uadressert reklame, sier Kvadsheim.
Kvadsheim understreker at det vil være mulig å tilby annonsører fulldistribusjon i enkelte tilfeller, men at dette vil bli et dyrere produkt enn det er i dag.