Konserndirektør for trykk og distribusjon i Amedia, John Kvadsheim (t.v) og administrerende direktør i Schibsted Delivery, Hans Kristian Hallén-Hasaas, er klare for mer samarbeid.
Foto: Ihne Pedersen / Amedia
Avisdistribusjon
Amedia og Schibsted har signert endelig avtale
Fra sommeren overtar Schibsted distribusjonen av alle Amedias papiraviser.
Amedia og Schibsted har nå signert en endelig avtale, og fra sommeren overtar Schibsted distribusjonen av alle Amedias papiraviser og andre produkter, samt de tilhørende virksomheter.
Det forteller de to i en felles pressemelding.
Avtalen kommer ikke som noen overraskelse. I slutten av september i fjor undertegnet de to mediekonsernene en intensjonsavtale om det samme.
Øknomisk bærekraftig
– Denne avtalen representerer en betydelig styrking av vår langsiktige strategi for å tilby et bredt spekter av distribusjonsprodukter, tilgjengelig for flest mulig kunder, på så mange dager som mulig, sier administrerende direktør i Schibsted Delivery, Hans Kristian Hallén-Hasaas, i pressemelding.
– Vi har samarbeidet godt over flere år gjennom Helthjem-nettverket, og Amedia har vært en sentral del av veksten vi har hatt de siste årene. Men nå er vi klare til å overta deres andel av dette, og skal bygge solid videre på seksdagerslevering av produkter i et så stort område som mulig - så lenge det er økonomisk bærekraftig, fortsetter Schibsted-direktøren.
– Trekker oss ut
John Kvadsheim, konserndirektør for trykk og distribusjon i Amedia, legger til:
– Som en direkte konsekvens av våre abonnenters endrede medievaner, er det å eie og drive distribusjon av papiravis ikke lenger en del av Amedias strategiske kjernevirksomhet. De siste årene har Amedia opprettholdt et svært omfattende geografisk distribusjonsnett, som vi nå trekker oss ut av.
Majoriteten av distribusjonsnettet overføres nå til Schibsted Delivery. For geografiene som ikke omfattes av avtalen, vil distribusjonen bli overført til postombæring.
– Vi er glade for at vi har funnet en langsiktig og bærekraftig løsning til det beste for mediebransjen, og som sikrer at abonnentene som er glade i papiravisen, kan fortsette å få den levert hjem, fortsetter Kvadsheim.