Eva Stenbro ønsker mer kunnskap om sikker kommunikasjon på nett. Foto: Lisbeth Andresen
Falsk trygghet
Konserntillitsvalgt Eva Stenbro i Amedia mener kryptering ikke ivaretar sikkerheten.
Stig Finslo i Amedia sa til Journalisten mandag at konsernet har inngått avtale med en krypteringsleverandør etter overgangen til Googles kommunikasjonsplattform. Eva Stenbro synes ikke dette er å ta sikkerheten tilstrekkelig alvorlig.
– Crypho er sikkert fint til sitt bruk. Problemet er at det fortsatt er mulig å se hvem som snakker med hvem. Det går utover kildevernet. Og jeg vet selv at det har vært jaktet på mine anonyme kilder i bedrifter. I tillegg er jeg som tillitsvalgt opptatt av den interne informasjonsflyten i konsernet.
Det er særlig de sensitive personopplysningene til de ansatte Stenbro er bekymret for skal komme på avveie.
– Vi er 3.000 ansatte i konsernet. Og det er arbeidsgivers ansvar at ikke opplysninger som for eksempel personnummer kan tappes. Det bør vi ta på største alvor.
Løser lite
Eva Stenbro mener et krypteringsprogram ikke løser utfordringene konsernet har med interne personopplysninger eller kildevernet så lenge de ansatte mangler kunnskap om sikker bruk.
– Vi har etterspurt kursing for å øke bevisstheten rundt hvordan vi skal håndtere sensitive opplysninger på en god måte. Dette er så viktig at vi ikke kan bestille kryptering og tro at problemet er løst. Kryptering gir en falsk trygghet. Det handler om holdninger til hva vi sender på epost. Som journalister har vi et enormt ansvar for at kilder ikke skal bli avslørt. Da trenger vi i en hektisk arbeidshverdag å få hevet den digitale kompetansen.
Hun tror ikke at Microsoft egentlig er noe bedre enn Google når det kommer til sikre løsninger. Kjetil Stormarks forslag om et samlet intiativ fra europeiske presseorganisasjoner for å utvikle egen programvare, har hun derimot tro på.
– Det er viktig å jobbe for alternativer når nettet lekker i alle bauger og kanter. Stormark er en av dem som kan dette, og det er verd å lytte når han sier varsku. Dette problemet er for stort til at et selskap kan gjøre noe alene.
Trenger rutiner
Eva Stenbro har adressert ledelsen i Amedia tidligere. Da handlet det hovedsakelig om lagring av info. Den nye informasjonen om tapping av informasjon til amerikanske myndigheter har gjort at hun nok en gang ber konsernledelsen satse på kompetanseheving blant de ansatte og utarbeide rutiner for hvilke opplysninger som skal sendes i hvilke kanaler.
– Vi har ansvaret for våre lukkede kilder. Og alle som tipser våre journalister må være trygge på at informasjonen går til journalisten og ingen andre.