Håvard Solheim, konserndirektør for data og teknologi i Amedia.
Foto: Ihne Pedersen / Amedia
Amedia varsler beredskapstest – blir synlig for leserne
– Gjennomfører en «ekte» test, og vi gjør det på dagtid.
Tirsdag 5. mars gjennomfører Amedia en omfattende digital beredskapsøvelse som involverer alle konsernets over 100 aviser og partneraviser.
Amedia skal teste en feilsituasjon der det ikke er mulig for redaksjonene å publisere som normalt.
Mens øvelsen pågår fra klokka 12.00 til 12.30 vil publikum møte nettsteder som ser annerledes ut enn normalt, varsler konsernet.
– Hensikten med beredskapsøvelsen er å sikre at ansatte i avisene og i Amedia for øvrig er trent på en mer omfattende hendelse, og at teknikken rundt fungerer som den skal slik at vi står i en best mulig posisjon til å alltid få nyhetene frem, sier Håvard Solheim, konserndirektør for data og teknologi i Amedia, i en pressemelding.
Dette er første gang en slik test vil være synlig for publikum, sier Solheim.
– Vi gjennomfører en «ekte» test, og vi gjør det på dagtid mens nettavisene våre har et normalt antall lesere. Øvelsen vil bidra til at vi er robuste nok til å håndtere situasjoner der våre primære publiseringsløsninger blir utilgjengelige, sier Solheim i meldingen.
I romjula 2021 ble Amedia utsatt for et dataangrep som skapte trøbbel og ekstraarbeid for en rekke redaksjoner.