MIO-styreleder Arne Inge Christophersen. Foto: Initiative Universal Media

Lager system for hele mediebransjen

Mediebyråene og annonsørforeningen sammen om ny multimedieindeks.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Annonsørforeningen ANFO og Mediebyråenes interesseorganisasjon MIO er på god vei til å innføre planleggingssystemet Touchpoints i Norge. Systemet ble lansert i 2006 i Storbritannia og har siden blitt innført i flere europeiske land, blant annet i Danmark like før jul i fjor.

Enkelt fortalt er Touchpoints en felles base hvor annonsørene kan sammenligne hvilken dekning og hvilke målgrupper de når gjennom de forskjellige mediekanalene.

Store forskjeller i dag

Situasjonen i dag er at de ulike kanalene opererer med forskjellige valutaer og at det dermed er vanskelig å sammenligne ulike kanaler opp mot hverandre.

– Det er forskjeller mellom kanalene, og vi må akseptere at det finnes forskjeller. Håpet er at vi innen en felles plattform kan ha noenlunde samme utgangspunkt for dette og ikke som i dag hvor vi har like mange oppfatninger som det finnes aktører i markedet, sa marketingdirektør Ingvar Sandvik i TNS Gallup på et seminar i Oslo torsdag.

Han sier at de ulike kanalene fremdeles skal ha separate målinger.

– Det er viktig å ta vare på de pengene som er pløyd ned i det norske mediemarkedet i form av målinger, sier Sandvik.

TNS Gallups undersøkelse «Forbruker og media» blir en sentral del av den nye basen og det skal også foretas 4500 «dagbokmålinger» over faktisk mediebruk. I tillegg skal målingene fra blant annet TV, radio, utendørs og avis integreres i den samme basen.

– Vil endre medieinvesteringene

MIO-styreleder og administrerende direktør for mediebyrået Initiative Universal, Arne Inge Christophersen, sier innføringen vil kunne endre hvilke medier annonsører velger å bruke pengene sine på.

– Det som er nytt her er at det er full åpenhet. Da har man også et felles diskusjonsgrunnlag for hvorfor man vil velge det ene mediet fremfor det andre. Det vil gi en kompetanseheving både for annonsører, mediene og mediebyråene, sier Christophersen til Journalisten.

Bedre dokumentasjon

Han tror også en felles indeks vil tvinge flere mediegrupper til å utvikle og forbedre sine markedsdata.

– Vi har et bra utgangspunkt i Norge med gode undersøkelser for blant annet TV, radio og avis. Jeg tror de som ligger litt etter på målingssiden kommer til å foreta noen store sprang for å levere like god dokumentasjon som de beste gjør i dag.

Foreløpig er innføringen av Touchpoints på utredningsstadiet og økonomien i prosjektet er ennå ikke klarlagt.

– Jeg tror ikke økonomi kommer til å stanse dette. Det er ikke så dyrt i forhold til de landene som har gjort dette før oss. Hvis noe skulle stoppe dette ville det vært politikk, og ikke økonomi, sier Christophersen.

Powered by Labrador CMS