Anne Lise von der Fehr. Foto: Kathrine Geard

Eierutbytte rammer avisene

GARDERMOEN (Journalisten): Eierne må innse at de ikke kan tjene like mye penger på oss som før, mener leder i Schibsteds konsernlag, Anne Lise von der Fehr.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Von der Fehr, som også er klubbleder i VG, var en av innlederne til det som er et av hovedtemaene for NJs landsmøte; mediesituasjonen og journalistikkens vilkår i disse krisetider.

Vil vare

Hennes kommentarer kom etter at Schibsteds konserndirektør, Birger Magnus, via videoopptak hadde slått fast at han regnet med at den økonomiske krisa iallfall vil vare langt inn i 2010. Og at konsernet var opptatt av tilpasning og å finne nye måter å tjene penger på.

– Annonsene vil komme tilbake til Aftenposten, det er bare spørsmål om hvor mye. Og VG vil fortsette å tjene penger. Det gjorde avisa på 80-tallet og det vil den også gjøre nå, selv om opplaget faller ned på 80-talls nivå, sa han.

Sikre

Anne Lise von der Fehr poengterte at avisbransjen står overfor enorme utfordringer akkurat nå, og etterlyste konsernledere som også snakker om samfunnsoppdraget til mediene. Og hvordan man skal sikre kjernevirksomheten framover.

– Jeg er kritisk til at eiere tar ut utbytte i disse tider, når vi trenger pengene i bedriftene. Det kan ramme kjernevirksomheten og føre til oss inn i en negativ spiral der vi får dårligere aviser, færre lesere og mindre inntekter.

Langsiktig

Hun påpeker at eierne har hatt gode tider lenge og at det er viktig at de nå tenker langsiktig.

– Eierne har tatt ut tre milliarder fra VG siden 2000. Men samtidig har de også satset mange penger på å bygge opp VG Nett, som er blitt en formidabel suksess. Vi er fornøyde med.

– Men medier ikke bare er en pengebedrift. Eierskapet innebærer også et samfunnsoppdrag og eierne må nå innse at de ikke kan tjene like mye penger på oss som før.

Powered by Labrador CMS