– Jeg vil ikke gå inn på detaljer om hva det er snakk om, det blir for upresist, men det er altfor dårlige arbeidsforhold der, sier Audun Hasvik om Skinnarbu nasjonalparkhotell.Foto: Marte Vike Arnesen.
NJ Frilans
Ansatte fikk ikke lønn: Frilanskonferanse bytter hotell
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Konferansen Nordic Freelance så seg nødt til å endre hotell fra Skinnarbu nasjonalparkhotell til Gaustablikk etter at det ble klart at flere av de ansatte ved Skinnarbu ikke har fått lønn på flere måneder.
Konferansen, som går av stabelen i slutten av september, samler frilansere fra hele Norden. I år holdes den i Norge.
Tar selvkritikk
Det er leder i NJ Frilans, Audun Hasvik, som har stått for bookingen av hotellene til konferansen. Han bekrefter overfor Journalisten at de ikke fant en annen løsning enn å si opp avtalen med Skinnarbu.
– Jeg vil ikke gå inn på detaljer om hva det er snakk om, det blir for upresist, men det er altfor dårlige arbeidsforhold der, sier Hasvik til Journalisten.
Organisasjonsarbeider i Fellesforbundet Roger Sollie bekrefter overfor Journalisten at de har gått til konkursbegjæring for å få ut lønn for syv ansatte på hotellet.
– Noen av dem hadde ikke fått lønn på flere måneder, sier Sollie.
Blant annet NRK har omtalt situasjonen rundt selskapet som driver Skinnarbu-hotellet tidligere i år. Ledelsen forklarte i juli manglende lønnsutbetaling med dårlig likviditet, og uttalt at det jobbes med å rydde opp.
Annonse
– Tenkte alt var i orden
NJ Frilans-lederen hadde første kontakt med Skinnarbu i november i fjor.
– Vi fikk en god pris, og jeg forhørte meg dem om at de forholdt seg til norske lønns- og arbeidsforhold, og at de har organisasjonsfrihet, sier han.
– Det er en forutsetning når vi booker hoteller, og det fikk jeg bekrefta. Da tenkte jeg at alt var i orden. Men vedkommende jeg snakket med slutta etter kort tid.
Hasvik tar selvkritikk på at han ikke tok opp kravet igjen med den nye ledelsen på hotellet.
– Klok av skade vet jeg nå at i denne bransjen bør man sjekke flere ganger om at alt er på stell, sier han.
Har kostet
Konferansen er nå flyttet til Gaustablikk, der Hasvik vet de har tariffavtale.
Hasvik forteller at dette har kostet både tid og penger. Han regner med at det ble 15 prosent dyrere å bytte hotell.
– Det har kostet, men solidaritet koster jo. Det har jo vært bekymringsfullt, det må jeg si, men vi som fagforening er nødt til å sikre sånne ting bestandig.
– Jeg dreit på draget her, det må jeg erkjenne.
Annonse
Program på plass
Programkoordinator for konferansen, Ole Dag Kvamme, forteller at de var nødt til å gjøre noe da de skjønte hvordan det stod til med arbeidsforholdene på hotellet.