Frank Rossavik Aftenposten Foto: Marte Vike Arnesen 2024
DEBATT:
Åpenhet om hørselsvansker er nøkkelen til et inkluderende arbeidsliv
Frank Rossavik sin historie viser at vi som samfunn fortsatt har en lang vei å gå for å sikre et arbeidsliv som er tilrettelagt for alle.
- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.
Frank Rossavik, kommentator i Aftenposten, ble nylig
intervjuet av Journalisten der han delte sine erfaringer fra å navigere i
arbeidslivet med nedsatt hørsel. At Rossavik deler sin historie er viktig.
Han
blir en stemme for mange arbeidstakere med hørselsvansker som strever med å
leve opp til forventningene i arbeidslivet.
Stigma
Rossavik fikk tilbud om tilrettelegging noe han takket nei
til. Dette klandrer seg selv for i ettertid, fordi arbeidshverdagen har vært vanskeligere
enn nødvendig.
Tilrettelegging sikrer at flest mulig kan bidra fullt ut i
arbeidslivet. Forskning viser at arbeidsgivere generelt er villige til å
tilrettelegge, men mangler kunnskap om tilrettelegging for hørselsvansker.
Arbeidsgivere må likevel bli mer bevisste på behovene til den enkelte ansatte,
og aktivt jobbe for å skape et inkluderende arbeidsmiljø.
Dette innebærer
fysisk tilrettelegging, men også en holdningsendring hvor det å be om hjelp
ikke blir sett på som et svakhetstegn.
Rossavik knytter sin avvisning av tilrettelegging til blant
annet klassiske fordommer som at personer med nedsatt hørsel er tungnemme,
dumme og treige. En rapport fra Hørselshemmedes Landsforbund viser at
hørselshemmede fortsatt blir diskriminert på mange områder i samfunnet. Diskrimineringen
starter tidlig i livet, og fortsetter gjennom utdanningsløp og viere ut i
arbeidslivet.
Rapporten sier også at hørselshemmede opplever manglende
tilrettelegging og forståelse fra arbeidsgiver og sine kolleger, noe som kan
føre til utenforskap.
Ifølge Statistisk sentralbyrå er sysselsettingsgraden blant
personer med nedsatt funksjonsevne betydelig lavere sammenliknet med øvrig befolkning.
Kun 41 prosent av personer med nedsatt funksjonsevne er sysselsatt, mot 75 prosent
for hele befolkningen. Personer
med hørselsvansker er en utsatt gruppe i arbeidslivet, med høy grad av slitasje
og et stort udekket behov for tilrettelegging.
Forskning fra Statens
arbeidsmiljøinstitutt viser at ansatte med hørselstap har 26 prosent høyere
risiko for å falle ut av arbeidslivet enn normalhørende.
Tidlig innsats
Hørselen svekkes ofte så gradvis at vedkommende selv ikke
legger merke til det. I stedet kjenner de på blant annet en vedvarende
slitenhet. Andre ganger er man klar over hørselsvanskene uten å ta innover seg
konsekvensene. Mange utvikler mestringsstrategier i stedet for å ta tak i
problemet, og behøver hjelp til å komme i gang med hørselsrehabilitering.
Det viktigste hjelpemiddelet for personer som har nedsatt
hørsel er høreapparater. Det tar tid å erkjenne at man trenger høreapparat.
Deretter kommer en lang ventetid for å få høreapparater. I mellomtiden strever
mange arbeidstakere med å utføre sitt arbeid, og i ytterste konsekvens kan
dette resultere i at vedkommende blir sykemeldt og faller utenfor arbeidslivet.
Nedsatt hørsel er et usynlig folkehelseproblem. Vi ser klare
sammenhenger mellom nedsatt hørsel og økt sykefravær. Tilrettelegging av
omgivelsene bør derfor komme i gang så tidlig som mulig. Om mulig allerede før
høreapparater er på plass. Forskning sier at kun 1 av 4 yrkesaktive med nedsatt
hørsel har en tilrettelagt arbeidsplass.
Rossavik jobbet i kontorfellesskap og takket nei til eget
kontor. Kontorlandskap frarådes sterkt når du har hørselsvansker. Ved å fjerne
uønsket støy fra omgivelsene og utbedre arbeidslokalene akustisk vil
tilvenningen gå lettere og man forebygger utmattelse. Forskning viser at hørselshemmede
som befinner seg i støyende omgivelser har redusert ytelse i oppgaver som
krever hukommelse, økt tretthet og opplever et høyrere stressnivå enn
normalhørende.
Hørselshjelpemidler
Nav hjelpemiddelsentral kan låne ut hjelpemidler, og bistår
også med råd og veiledning om hva som er god tilrettelegging. Høreapparat kan
tildeles fra spesialisthelsetjenesten.
Mikrofonsystemer kan overføre lyd til høreapparater. Andre samtaleforsterkere
kan også være svært nyttig. Dette gjør det lettere for personer med nedsatt
hørsel å delta aktivt i samtalen. Ved nedsatt hørsel kan man få problemer med å
oppfatte alarmer og andre varslingslyder. Det finnes hjelpemidler som varsler
både med vibrasjon og lysblink. I tillegg finnes lyttehjelpemidler til blant
annet telefon og pc.
Møter kan være krevende med hørselsvansker, særlig under
dårlige lytteforhold.
Høreapparater og andre hørselshjelpemidler fungerer best
i rolige omgivelser og på kort avstand. Et godt og inkluderende lydmiljø vil
bidra til at alle lettere får med seg samtalen og kan delta.
Hvorfor tilrettelegging lønner seg
Tilrettelegging i arbeidslivet handler ikke bare om å
oppfylle juridiske krav, men er også god samfunnsøkonomi. En arbeidsplass som
investerer i tilrettelegging og skaper en kultur som fremmer inkludering,
oppnår redusert sykefravær og økt trivsel.
Arbeidsgivere kan beholde dyktige
ansatte og dermed reduseres behovet for rekruttering og opplæring. Bedrifter
som aktivt jobber for inkludering og tilrettelegging får et bedre omdømme.
Mangfold bringer ulike perspektiver og ferdigheter inn i bedriften som kan føre
til innovasjon og bedre problemløsning.
Rossavik sin historie viser at vi som samfunn fortsatt har
en lang vei å gå for å sikre et arbeidsliv som er tilrettelagt for alle.
Frykten for å bli sett på som mindre kompetente eller en byrde kan føre til at
man unngår å be om hjelp. Arbeidsgiver kan derfor ikke forvente at alle er
trygge nok til å be om tilrettelegging.
Det er mulig å skape endring – og det begynner med en
erkjennelse av at mangfold er et gode.