Redaksjonene må prioritere strengere hvordan fotoressursene benyttes. Foto: Martin Huseby Jensen
Redaksjonene må prioritere strengere hvordan fotoressursene benyttes. Foto: Martin Huseby Jensen

Steiro: Betyr enormt mye for VG

VG-folk fikk med seg 10 priser fra Årets bilde.

Publisert   Sist oppdatert

– Dette er enormt! Prisene betyr mye, ikke bare for fotoavdelingen, men for hele VGs redaksjon. Vi får en bekreftelse på at fotojournalistikken i VG er av høyeste klasse. Dessuten viser det at vi prioritert riktig i redaksjonen. Flere av de prisvinnende bildene kommer fra de viktigste nyhetssakene i 2015, sier nyhetsredaktør Gard Steiro til Journalisten dagen før prisene deles ut på Litteraturhuset.

Da vet ennå ikke hans egen sjef at premieskapet til VG over helgen vil bli fylt ytterligere opp. Særlig bidrar Espen Rasmussen til dette. Han vinner årets bilde, årets nyhetsreportasje og tar sågar første- og andreprisen i klassen dokumentar utland. Om ikke det var nok er han kåret til fjorårets fotojournalist under samme prisutdeling.

Sjekk vår dekning av Årets bilde:

Hvordan velges Årets Bilde. Vi fikk være med på litt av juryeringen

Dette er årets bilde!

Bjørn Delebekk tok årets sportsbilde

Dette er årets beste nyhetsbilde

Det beste bildet fra norsk dagligliv

Steiro: Betyr enormt mye for VG

Andrea Gjestvang tok årets portrett

Anton Ligaarden er årets videojournalist

Kyrre Lien laget årets nyhetsvideo

Dobbelt til NRK i dokumentarklassen

Brenner for sakene

– Espen er unik. Han har prestert år etter år. VG har i ham en av verdens beste pressefotografer. Han har en særegen stil. En trent leser trenger ikke kikke på byline for å gjenkjenne et Espen Rasmussen-bilde. I tillegg er han dedikert så det holder. Espen brenner virkelig for prosjektene sine. Han er forstår hva som er de viktige historiene og hvor de gode bildene ligger. Det finnes noen fotografer som jobber på samme måte i Norge, men ikke mange er av Espens kaliber, sier Steiro.

En annen som fikk med seg førstepremie under Årets bilde er Bjørn Steinar Delebekk. Han vinner årets sportsbilde for fotografiet av fra Champions League-kampen mellom Malmö FF - Paris Saint-Germain i Malmø er kåret til årets sportsbilde i Norge. I fotografiet ser vi målvakt Johan Wiland som kaster seg etter ballen, men er for seint ute.

– Bjørn er også helst spesiell. Han er utvilsomt Norges beste sportsfotograf. Med samme dedikasjon som det Espen har. Det gjør en forskjell når fotojournalister brenner, slik disse to gjør. Det er dypt imponerende det Delebekk har gjort over så mange år. Han går tilsynelatende ut på hver fotballkamp og skiløp med en målsetting om å ta dagens – eller årets - beste sportsbilde. Når både motivasjonen og evnene er på topp, blir resultatet deretter.

Steiro sier at det de to fotografene har fått til ikke er snakk om såkalte lucky shots, men resultater av steinhardt arbeid.

I tillegg til de to vinner frilanser Kyrre Lien førstepris i kategorien nyhetsvideo for VGTV. Helge Mikalsen får med seg andrepris i nyhetsklassen. Frilanser Krister Sørbø får tredjepris i nyhetsreportasje. Frilanser Klaudia Lech får tredjepris i kategorien portrett.

Må prioritere hardere

Juryleder Miriam Dalsgaard sier i et intervju med Journalisten at redaksjonene må bli like flinke til å gi fotojournalistene tid til å jobbe fram den gode historien også når de operere i Norge, ikke bare i utlandet.

Steiro viser til at noen av de aller største og viktigste sakene skjer i utlandet, og at det nok er mindre dramatiske forhold i Norge. Men han gir henne delvis rett.

– Vi ikke gode nok til å prioritere i hverdagen. Fotojournalistikken er i likhet med annen journalistikk under sterkt press. Skal vi sikre oss de vesentlige bildene – sørge for at fotojournalistikken har en fremtid – må vi velge bort flere jobber. Hverdagen i mange fotoavdelinger er uhorvelig mange oppdrag av ymse viktighet. Skipets arbeid må gjøres også i fremtiden. Ikke alle bilder kan være viktige. Men når det blir større knapphet på ressursene, må redaktørene ta tøffere avgjørelser. Vi må velge bort noe for å gi fotografene mulighet til å utgjøre en forskjell.

Steiro sier at dersom man skal opprettholde det journalistiske ambisjonsnivået, må noe prioriteres bort. Så også innen foto. Han mener det er ingen grunn til å tro at fotoavdelingene blir større de neste årene, derfor må det tas noen valg.

– Det tas for mange uviktige bilder. Vi må tenke nytt om fotojournalistikkens funksjon, ikke bare kjøre på som før av gammel vane.

Han berømmer Rasmussen og Delebekk også for at de begge har mottatt internasjonal anerkjennelse i år.