Avisene prioriterer filmkritikk

Tove Myhre i Nordlys prøver å formidle filmens stemning og dyrker språket, når hun skriver filmkritikk. Trondar Lien i Bladet Tromsø griper fatt i magefølelsen filmen gir ham, og vurderer om det er en historie han likte at ble fortalt på denne måten. Begge filmanmelderne er enige i mange av Anne Gjelsviks vurderinger om filmkritikk i en fersk rapport.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Tove Myhre er kulturjournalist og anmelder film i Nordlys, mens Trondar Lien

er vaktsjef og anmelder film i Bladet Tromsø. Når rapporten «Kulturjournalistikk»,

som har et eget kapittel om filmkritikk, presenteres på SKUP lørdag, står det

ikke et ord om kulturjournalistikken nord i landet.

De to filmkritikerne fra vertsbyen til årets SKUP-konferanse ble utfordret

av Journalisten til å kommentere rapportens funn om norsk filmkritikk. Anne

Gjelsvik, universitetslektor ved institutt for medievitenskap på Norges

tekniske naturvitenskapelige universitet i Trondheim, har undersøkt om

filmkritikken står imot trykket fra kommersialisering og tabloidisering. Hun

har valgt ut to dager og lest filmkritikkene i Adresseavisen, Bergens Tidende,

Stavanger Aftenblad, VG, Dagbladet og Aftenposten. Hun fant at filmkritikken har

høy prioritet og at det er mye filmstoff i avisene.

Prioriterer norsk film

Kulturformidlingsaspektet blir ivaretatt, ved at filmene som får mest

plass, anses for å være mest interessant. Det er filmenes kvalitet, viktighet

eller interesse for et bredt publikum som ligger bak prioriteringene. Hvilke

prioriteringer mener journalistene ligger til grunn i deres aviser Bladet

Tromsø og Nordlys?

- Fordi jeg både anmelder og redigerer avisa, er det lett å si noe om

det, svarer Trondar Lien som kjenner igjen det Gjelsvik skriver. I tillegg

innfører han et par andre kriterier for prioritering av hvilke anmeldelser som

får best oppslag:

- Vi er en rålokal avis, så nordnorsk film, som for eksempel «Heftig og

begeistret», får veldig mye plass. Norsk film har et bedre utgangspunkt for å

bli prioritert hos oss. Når det gjelder B-filmer, så er vi der og gir

oppmerksomhet, men ikke i bredt omfang. Generelt gjelder det at når vi har sett

filmen, så gjør vi prioriteringen etter hvilken kritikk filmen får.

Satser på filmstoff

Også i Nordlys er norsk et kriterium for at en film blir prioritert. Tove

Myhre forteller at sist slo de opp «Elling», fordi den var norsk, fremfor «Jalla!

Jalla!». Nordlys anmelder ikke så mange filmer som de avisene Anne Gjelsvik

har sett på. Noen ganger er det bare en filmkritikk og andre ganger kan det

være tre. Gode bilder kan også gjøre at en film blir prioritert, mener Myhre.

- Nordlys satser på filmstoffet og gir det bred plass. Det er prioritert

både i avisa og på nettsidene, sier hun.

Trondar Lien kjenner igjen Anne Gjelsviks konklusjon om at filmkritikk ikke

er ren markedsføring og ikke kun underholdning, men prøver å ivareta flere

funksjoner:

- Jeg får ofte følelsen av at jeg brukes i et spill om publikum. Derfor

er det godt å kunne vurdere filmen på fritt grunnlag og ivareta den

journalistiske friheten i forhold til kulturstoffet.

Bare en seer

- Hvilke kriterier bruker dere, når dere vurderer en film?

- Det avhenger av filmen jeg har sett, men jeg prøver å ta med så mye

som mulig: Vurdere skuespillerne, temaet og hva filmen egentlig handler om. Jeg

leter etter en stemning i filmen og prøver å formidle den, sier Tove Myhre.

Hun dyrker språket, når hun skriver filmkritikk. Det er langt frem i hennes

bevissthet at språket skal være godt, slik at leseren har noe igjen for å

lese en anmeldelse.

- Jeg ser også på filmens genre og på regien. Noen ganger rydder jeg mer

plass til noen kriterier fremfor andre. Det blir viktigere og viktigere å være

personlig, jo flere filmer man ser. Leseren kan lære meg å kjenne via

anmeldelsene mine, lære å kjenne hva jeg legger vekt på og finne ut at hun

var dundrende uenig med meg sist. Oppi alt dette her er jeg bare en seer, en

trenet seer, sier Tove Myhre.

Det første Trondar Lien kjenner på, når han har sett en film, er

magefølelsen. Den griper han fatt i.

- Jeg vurderer om det er en historie jeg likte at ble fortalt på denne

måten. Og da ser jeg på originalitet, filmens ærlighet og stil. Jeg ser på

nakenhet; hvor ekte er menneskene i filmen? Det har med filmens troverdighet å

gjøre, sier han og legger til at enkelte filmer ikke kan vurderes på den

måten.

Vise fordommer

- Jeg, i likhet med andre filmanmeldere, har fordommer, og trives med det.

Amerikanske collegefilmer har et dårlig utgangspunkt i mitt hode. Jeg liker å

se dem og omtale dem negativt, men jeg prøver å være ærlig i forhold til det

jeg ser. Jeg prøver å ivareta det genuine i det å formidle filmen og gi en

tolkning på en profesjonell måte.

- Man kan ha en uggen følelse i magen, før man ser en film. Da er

spørsmålet om man ble positivt overrasket eller om de bange anelsene ble

bekreftet. Man må være ærlig med leseren og tilkjennegi fordommer, hvis man

har noen. Men man kan prøve å legge litt bagasje igjen på kontoret, synes

Tove Myhre.

Anne Gjelsvik har også sett på hvordan filmkritikerne begrunner sine

vurderinger av filmene, og finner at de i stor grad flettes sammen med

informasjon og beskrivelse av filmene. Ellers er originalitet og idérikdom

kriterier som brukes. Også humor, musikk og intertekstuelle referanser er med.

Anmeldelsene nevner også replikker, musikk, genreblanding og stil, men det er

sparsomt med tolkninger. Gjelsvik finner at det filmatiske trekkes mer inn i

anmeldelsene de to dagene hun har vurdert enn vanlig er - andre studier av

filmkritikk har funnet at tema og fortelling oftere er med enn det filmatiske.

Er kultur

Begge Tromsø-journalistene er enige i universitetslektoren med at det er

grunn til å være optimistiske på filmkritikkens vegne. «I flere norske

aviser har filmanmeldelsene fremdeles rom på kultursidene, og filmkritikerne

fyller dette rommet med anmeldelser som viser oss at filmen også kan være

kultur», heter det i rapporten.

- Når vi anmelder film på kultursidene, så viser det at vi mener film er

kultur. Man kan krangle mye og lenge om noen filmer er kultur. Repertoaret

på filmfestivalen i Tromsø har kvalitet i haugevis, som handler om levd liv og

gir opplevelser utover øyeblikket, filmer man kan ta med seg videre og grunne

over, sier kulturjournalisten i Nordlys.

- Vi er i ferd med å komme dit at det ikke bare er klassiske

uttrykksformer som er kultur. Skillet mellom finkultur og kultur viskes ut,

mener Lien i Bladet Tromsø.

Powered by Labrador CMS