Illustrasjon. Foto Kathrine Geard

Svak tro på avisenes fremtid

Norske journalister er langt fra optimistiske for papiravisenes fremtid.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Før finanskrisen var det sterk pessimisme rundt fremtiden til papiravisene etter stadig fallende opplag. Nå er norske journalister ganske så klare på hva de forventer fra papiravisene i fremtiden.

Journalisten inviterte før jul 1002 tilfeldig valgte NJ-medlemmer til å svare på en rekke spørsmål knyttet opp mot finanskrisen. Av de spurte valgte 363 å svare på spørsmålene.

Bombastisk

På påstanden om at avisenes annonsevolum og opplag aldri igjen vil nå 2008-nivå, svarer 52 prosent at de er enige. Mens 35 prosent er helt eller delvis uenige i dette.

I påstanden om at papiravisene kommer styrket tilbake ved neste oppgang var 35 prosent helt eller delvis uenige, mens 31 prosent var helt eller delvis enige.

Fagsjef for avis hos Mediebedriftenes Landsforening, Helge Holbæk-Hanssen, mener dette må ses i lys av hva slags papiraviser respondentene mener. For eksempel vil løssalgsavisene eller de store regionsavisenes utsikt være dystrere enn for lokal- og nisjeavisene. Selv er han mer skeptisk til å svare på påstanden om at avisene kommer styrket ut av finanskrisen.

– Hvis noen i 2000 hadde sagt vi skulle hatt toppår i 2007, så hadde folk ledd. Jeg vil ikke være bombastisk og spå noe som helst. Det jeg alltid har sagt, er at går det godt for Norge, går det godt for norske aviser, sier fagsjefen.

Sparetiltak

Fagsjefen forteller at i hans dialog med mediehusene rundt om i landet så ser ikke markedene utover rubrikkmarkedet veldig galt ut. Men han venter at det likevel kommer ytterligere innsparinger utover i 2009. Spørsmålet er hvor de kommer, nå da mer eller mindre hele produksjonsdelen av avisene er blitt lagt ut og industrialisert.

– Det blir spennende å se hvor man nå skal knipe inn.

Han viser til at det fort kan komme innsparinger på nettsatsingene som ikke har lyktes og viser til at når nettsatsinger omtales som suksess, er det som oftest de store nettstedene omtalen er relatert til.

Les også disse reaksjonene på Journalistens spørreundersøkelse:

Slik ser vi på krisen

Redaktørene bør ned i lønn

Mange ønsker medieombud

Powered by Labrador CMS