Slik ser vi på krisen

Journalistens lesere har fortalt hvordan de opplever finanskrisen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det kuttes for over én milliard kroner. Flere hundre mennesker har fått beskjed om at de ikke har arbeid fra nyttår. Tidligere denne måneden spurte Journalisten 1002 tilfeldige NJ-medlemmer flere spørsmål om hvordan de oppfattet krisen. 363 svarte på undersøkelsen og her kommer deres reaksjoner.

Kapital og konkurranse

Lille julaften fortalte Journalisten at mer enn halvparten av de spurte mente lederne bør ta lønnskutt for hindre oppsigelser, og når det gjaldt journalistlønningene mente omtrent like mange at de ikke skulle kutte i lønna.

På spørsmål om eierne skal bruke av oppsparte midler til å styre gjennom krisen, svarte tre av fem at de var delvis eller helt enig i dette. Like i underkant av en fjerdedel var delvis eller helt uenig at man skal ta av de oppsparte midlene. 12 prosent vet ikke om dette er måten å håndtere situasjonen på.

Når brukerne skal svare på påstanden om at innstramming er nødvendig for å sikre konkurransekraften, er respondentene nesten delt på midten. 42,4 prosent sier seg delvis eller helt uenig, mens 52,8 prosent er helt eller delvis enig. Rundt tjue av dem som ble spurt var ikke sikre og svarte vet ikke.

For kjappe eller…

Når det gjelder reaksjonsmønsteret til ledelsen, synes de spurte å være ganske usikre. Mens tre av fem mener at eierne var for raske til å stramme inn, mener to av tre at ledelsen skjønte omfanget av krisen for sent. På sistnevnte påstand svarte like over 13 prosent at de ikke visste.

Når det gjelder de massive kuttene som gjennomføres i norske mediebedrifter og kvaliteten på journalistikken i ettertid, er de spurte nesten helt enige.

Like under en fjerdedel er delvis eller helt uenig i påstanden om at kuttene svekker kvaliteten på journalistikk, mens 70 prosent er enig i den gjør det.

Trange kår

Også når det gjelder fremtidsutsiktene for bransjen, synes respondentene å være ganske så enige, selv om de to påstandene på nettopp dette området også skaper større usikkerhet enn de andre påstandene.

Til påstanden om at den økonomiske kurven snur oppover igjen i andre halvår i 2009, svarer nesten halvparten av de spurte at de er helt uenig. Samtidig svarer nesten hver femte at de ikke vet om det snur så tidlig.

To av tre er helt eller delvis enig i påstanden om at mediebransjen vil ha to til tre år med trang økonomi. Bare én av fem sier de er uenig i påstanden, mens nesten 15 prosent sier de ikke vet.

52,8 prosent frykter oppsigelser på arbeidsplassen sin neste år.

Powered by Labrador CMS