FinansWatch-journalist Sebastian Holsen mener norske selskapers underleverandører omfattes av åpenhetsloven.
Foto: Martin Fuglseth Kolden
Bankene nekter journalisten innsyn: – Hva skal vi med åpenhetsloven?
Forbrukertilsynet vil ikke behandle klagen til FinansWatch-journalist.
I sommer bestemte FinansWatch-journalist Sebastian Holsen seg for å teste åpenhetsloven på norske
banker.
Han ønsket å se på bankenes underleverandører og deres arbeidsforhold,
og ba derfor om lister over underleverandørene deres.
Men bankene ønsket ikke å oppgi
hvilke underleverandører de bruker. Nå etterlyser Holsen retningslinjer fra
Forbrukertilsynet.
Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold - bedre kjent som åpenhetsloven - trådte i kraft i 2022. Det er Forbrukertilsynet som skal veilede om og føre tilsyn med loven.
Loven skal sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
– Provosert
Etter å ha bli nektet listene
klaget Holsen bankene inn til Forbrukertilsynet.
Svaret var at tilsynet ikke hadde kapasitet
til å realitetsbehandle klagen. Dette klaget Holsen inn til Markedsrådet, som sa seg enig i Forbrukertilsynets vurdering.
Holsen er frustrert over avslaget, og mener at uten å vite hvilke underleverandører norske virksomheter har, blir det umulig
å virkelig undersøke menneskerettigheter i selskapene.
– Dette handler ikke bare om banker. Det er jo
første gangen de jobber med dette, og nå finner de ut hvor grensen går. Det er
Forbrukertilsynet som må trekke de grensene, og ifølge dem trenger man ikke å
vise hvem man samarbeider med, sier han.
– Gir ingen mening
Åpenhetsloven er ikke mye verdt
dersom den gir selskaper grunn til å flytte virksomhet ut fra morselskapet for
å unngå ettersyn, mener Holsen.
– Det gir ingen mening. Hvis man gjør ting
in-house må man være helt åpen, mens man kan holde helt tett hvis det er snakk
om en underleverandør. Da kan man bare outsource alt til India. Måten
Forbrukertilsynet agerer på tilsier at det kan være en fordel.
Dersom politikerne ønsker mer åpenhet
rundt oppfølging av menneskerettigheter i selskaper, så må lovverket tilrettelegge for det og tilsynet følge opp, mener Holsen.
– Og hvis Forbrukertilsynet er overbelasta og ikke kan behandle
klager, hva skal vi med åpenhetsloven? Jeg blir provosert.
Streng prioritering
Direktør i Forbrukertilsynet, Trond
Rønningen, skriver i en e-post til Journalisten at Forbrukertilsynet hovedsakelig
veileder bedrifter som omfattes av åpenhetsloven.
Behandling av klagesaker er bare én arbeidsmetode de har, men de er nødt til å prioritere strengt hvilke
saker som behandles, skriver Rønningen.
– Forbrukertilsynet
er heller ikke forpliktet til å realitetsbehandle alle klager vi mottar, og vi
gjør en vurdering av alle klager basert på blant annet alvorlighetsgrad og om
saken har stor prinsipiell betydning. Basert på denne vurderingen prioriterer
vi hvilke saker vi følger opp.
Rønningen svarer kontant «nei» på spørsmål
om et norsk selskap som bryter menneskerettighetene, vil kunne legge den delen
av virksomheten til en underleverandør og være sikret at Forbrukertilsynet ikke
vil behandle en eventuell klage.
– Sakene
vi har valgt å behandle er komplekse og har stor betydning for praksisutvikling
på området, skriver han.
Økonomiske sanksjoner
Totalt har Forbrukertilsynet fått
inn 17 klager det første året med åpenhetsloven. De har bedt to virksomheter besvare informasjonskrav. Ifølge Rønningen har
de ferdigbehandlet to saker og har nå én sak til behandling, mens resten har de
valgt å ikke gå videre med.
Han
avslutter med å poengtere at alle virksomheter som faller inn under loven har
plikt til å sette seg inn i kravene og følge disse.
– Det
vil kunne få konsekvenser for den næringsdrivende om loven brytes. I tillegg
til omdømmetap, vil vi som tilsyn kunne behandle saker på eget tiltak eller på
bakgrunn av klager, og brudd på loven kan i ytterste konsekvens medføre
økonomiske sanksjoner, skriver Rønningen.