350 deltakere, gjester og foredragsholdere er samlet på Fortellingens kraft-konferansen i Bergen. Foto: Kristine Lindebø
350 deltakere, gjester og foredragsholdere er samlet på Fortellingens kraft-konferansen i Bergen. Foto: Kristine Lindebø

Startet i krisetid – nå samler de 350 journalister som vil fortelle bedre

Men Fortellingens kraft har ikke som mål å vokse mest mulig.

Publisert   Sist oppdatert

– Vi har tro på å dyrke sterke fagmiljø. Det gjør vi blant annet ved å samle miljøene her og få de beste til å undervise.

Det sier Bjørn Asle Nord, litt småstressa, omtrent halvannen time før årets Fortellingens Kraft-konferanse starter på Ole Bull scene i Bergen.

Noen har avlyst i siste liten, og Nord har jobbet på spreng for å få på plass en erstatter, som ble sittende på Island. Men det blir konferanse.

50 pris-nominasjoner

Sammen med seks andre styremedlemmer og en rekke frivillige, bruker han mye tid på å gjennomføre Fortellingens kraft – i år for fjerde år på rad, og i år også med en egen fortellerpris, som skal deles ut torsdag.

Juryen består av Politikens Morten Frich, NRKs Kari Hesthammer, Hilde Sandvik i Broen.xyz, Per Christian Magnus fra Universitetet i Bergen, og Bjørn Asle Nord, som til vanlig er journalist i Bergens Tidende. De har vurdert 50 nominerte bidrag.

– Det er naturlig at den journalistikken som når bredest ut også får litt mer prestisje. At vi får noe mer å strekke oss etter.

Bjørn Asle Nord er styreleder i Fortellingens kraft og journalist i Bergens Tidende. Foto: Kristine Lindebø
Bjørn Asle Nord er styreleder i Fortellingens kraft og journalist i Bergens Tidende. Foto: Kristine Lindebø

Ny deltakerrekord

I år har de igjen deltakerrekord, med rundt 350 journalister, fotojournalister, redaktører og andre deltakere. Rundt 315-320 er betalende, resten er gjester, og i tillegg kommer 35 foredragsholdere, som også er mer enn de tre årene før.

I fjor var det 260 personer samlet på konferansen, inkludert deltakere, foredragsholdere og gjester.

De er alle her for å bli inspirert til å lage mer fortellende journalistikk, et begrep som kommer fra engelske narrative journalism. Det kan beskrives som en journalistikk som tar i bruk litterære virkemidler, som handler mer om menneskelig erfaring og å komme i kontakt med leseren.

– Vi har hatt noen små miljøer spredt rundt, men jeg tror flere har fått et forhold til fortellende journalistikk. At vi har klart å samle så mange er helt fantastisk, sier Nord.

På bedringens vei

Han ber om å få sitere fra en e-post han sendte til amerikanske Mark Kramer i 2016, da Kramer spurte hvordan det stod til:

«Right now it is a very dramatic situation for Bergens Tidende and other Norwegian Newspapers, with huge cuts and buy offs. In this situation it will be interesting to see how it all ends up for the narrative part of our journalism»

– Da var det jo krise i mediebransjen. Det er ikke over helt ennå, men det går bedre, heldigvis.

Det var etter dette at Kramer og Nord bestemte seg for å bygge opp denne konferansen i Norge.

Kramer fungerer som konferansens mentor, og er grunnlegger av og direktør for The Power of Narrative – USAs mest innflytelsesrike konferanse for fortellende journalistikk. Han har vært foredragsholder på alle Fortellingens kraft-konferansene.

– Det er ikke noe mål for oss å vokse mest mulig, men å være best mulig og mest mulig nyttig – et kraftsentrum rundt fortellende journalistikk, sier Nord.