Bjørn Asle Nord skriver fortellende reportasjer i Bergens Tidende. Foto: Kristine Lindebø
Bjørn Asle Nord skriver fortellende reportasjer i Bergens Tidende. Foto: Kristine Lindebø

De beste tipsene for å skrive god, fortellende journalistikk

BERGEN (Journalisten): Å tenke som en fotograf, mestre detaljene og behandle leseren som en venn, er noen av Bjørn Asle Nords tips.

Published Updated

– Det er nesten alltid en fordel å bringe inn den menneskelige stemmen, sier Bergens Tidende-journalist Bjørn Asle Nord til Journalisten.

– Det lages så mye bra journalistikk som ikke får skinne nok, sier Nord.

Han er og initiativtaker til Fortellingens kraft, som er en konferanse om fortellende journalistikk.

I Bergens Tidende jobbet han nylig med den store og svært godt leste reportasjen Fem fot under, om en tysk kvinne som ble reddet ut av et snøskred etter flere timer under snøen.

På Nordiske Mediedager i Bergen ga Nord sine beste tips for hvordan skrive fortellende journalistikk. Det har han drevet med siden 2004, etter et kurs i Danmark. Før det var Nord sportsjournalist i mange år.

Han innså at denne måten å fortelle på handler om menneskelig erfaring og å komme i kontakt med leseren.

– Slike historier kan engasjere hundretusenvis. Jeg brukte 13 år på å finne ut hvorfor jeg egentlig var journalist.

Nord mener at en ikke trenger å skrive store, komplekse saker med et helt narrativ for å skrive fortellende.

– Du kan bruke scener, anekdoter, fortellerelementer og menneskelig erfaring også i mindre saker. En må ikke være så låst til en form, men rett og slett bruke det som funker.

For å få til det ligger mye ansvar på den enkelte journalist. Mange sitter for mye inne, tar telefoner og leser rapporter, mener han.

– Hvis du bare leser rapporter skriver du også som i rapporter. Men hvis du kommer deg ut og snakker med folk, vil det miljøet du er i skinne mer igjennom.

HER ER HANS TI BESTE TIPS:

1) Leseren er din venn

Tenk på hvordan du snakker til en venn –slik bør du også snakke til leseren. Snakk med stemmen din, og med en uformell tone. Snakk om de store tingene i livet; kjærlighet, tro, svik, savn og håp.

2) Ideen er nesten alt

Ideen er det lurt å kna, spisse og zoome inn på. Finn ett ord: Hva handler dette egentlig om? Ideen bør ha noe større i seg – noe universelt. Følg det som virkelig gjør deg nysgjerrig, det du virkelig vil ha svar på, og som du mener det er verdt å gå i krigen for.

3) Du må selge inn saken

Få sjefen hekta ved å «kjøre film» for ham – få ham til å se for seg historien. Våg å legge lista høyt. Bygg et vinnerlag, få med andre i redaksjonen på laget, og del eierskap til saken.

4) Vær ekstrem med research

Sjekk hver minste detalj, med rapporter, eksperter, logger og kilder. Bruk gjerne flere eksperter til å forklare komplekse ting, for å skape best mulige bilder for leseren.

5) Skaff en god coach

En god leder betyr utrolig mye. En som gjør deg trygg, får deg til å gå på vannet og løfter deg og storyen. Mye handler om å bygge en kultur som gjør at alle har en felles forståelse – noen felles referanserammer om hvordan vi jobber.

6) Tenk som en fotograf

Det er mye viktigere hva folk gjør enn hva de sier. Legg bort alle spørsmål en stund, og bare observer og ta opp dialog. Skriv slik at folk glemmer at de leser og heller ser i bilder.

7) Du må mestre detaljene

Detaljer kan si alt, kan ta deg med til et sted, kan underbygge temaet og karakteren, drive frem meningen med historien og sette scener. Det kan være visuelle detaljer, sansedetaljer eller følelser. Navnet på hunden trenger ikke være ubetydelig.

8) Ha en plan – og hold fokus

Tidslinje(r) er et «must». Legg opp en begynnelse, midt og en slutt. Noen ganger kan det være lurt å finne slutten først. Husk hele tiden å spørre deg hva historien handler om.

9) Hold tilbake – strø gullmynter hele veien

Etabler og tydeliggjør hovedpersoner og nøkkelspørsmål tidlig. Få leseren til å hele tiden spørrre seg: «Hva skjer nå, hva skjer nå hva skjer nå?», og skap en følelse av identitet. Gjør leseren glad i eller bekymret for karakterene.

10) Gi alt for historien

Bruk gjerne en visuell design som driver historien fremover, uten at det blir «show off» med digitale verktøy. Test historien din på vanlige lesere, som ikke har en nyhetstrekant i hodet. Les høyt, og skriv om igjen og om igjen – til det sitter!