PFU:

Denne forsiden ble iTromsø felt for.

Ble felt på forsiden

Annonse på forsiden var grei skuring, hadde det ikke vært for artikkelhenvisninger og dårlig merking.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

- Dette skjer det en del av internasjonalt. Jeg er ikke i tvil om at det er en annonse. Men sidehenvisningene liker jeg ikke. Det er uryddig og et forsøk på å bryte ned skillet. Da ser det ut som om redaksjonen har vært med på å utforme en annonse, slo Henrik Syse fast i torsdagens PFU-møte.

Ansiktsløft

Bakgrunnen var at tidligere redaktør Gard Michalsen klaget lokalavisen iTromsø inn for PFU for brudd på tekstreklameplakatens punkt 2 og Vær Varsom-plakatens punkt 2.6 etter at de solgte forsiden sin til et lokalt hotell.

[factbox:1-right]

Michalsen reagerte på at avishodet sto på den samme forsiden samt opplysninger om dato, årgang, pris og lignende. I tillegg mente han merkingen var for dårlig.

I sin innstilling skrev sekretariatet at iTromsø skulle få kritikk for sin forside og viste til merkingen kunne vært tydeligere. Utvalget er enig med klager i at annonsen etterligner en redaksjonell forside gjennom bruk av henvisninger. Annonsørens logo var heller ikke særlig fremtredende.

«Selv om utvalget ser at den påklagede førstesiden skiller seg uttrykksmessig fra hvordan avisens forside vanligvis fremstår, mener utvalget at dette skillet i sum ikke er tydelig nok.»

- Jeg tenkte, har de fått en face lift? Det er ikke alltid nok å lage en forside i andre fonter. Når det står annonse til høyre, tenker jeg hva da? Jeg mener dette kunne vært løst veldig enkelt ved å skrive tydelig at hele denne forsiden er en annonse. Også overfor leserne for ikke å gjøre dem forvirret, sa Egmont-redaktør Alex Øystå.

Reflekterer på produktet

Fremovers ansvarlige redaktør Tone Jensen påpekte at det ikke er ulovlig å bruke hele forsiden til annonser. Dette blir gjort, sa hun, og blir fullt ut akseptert.

- Den dagen jeg så dette, tenkte jeg de hadde solgt hele forsiden, den er grei – sprek annonse. Men det er ikke merket tydelig nok, og så disse henvisningene. Da går man rett på 2.6 ved å etterligne det redaksjonelle produktet.

- Fordi dette fremstår i avisens ordinære drakt, kommer man i en situasjon hvor man må skille redaksjonelt. Lager man en annonse som dekker hele forsiden, kan det være refleksivt i forhold til denne annonsen, gjorde PFU-leder Alf Bjarne Johnsen klart. Han fikk med seg utvalget på at kritkk ikke var nok og konkluderte med at iTromsø har brutt god presseskikk.

Også bransjebladet Kampanje var klaget inn av Michalsen. Utvalget fulgte innstillingen fra sekretariatet og konkluderte med at Kampanje ikke hadde brutt god presseskikk.

Powered by Labrador CMS