- Det er selve hjertet
Mediene flørter med betalt innhold – HBOs John Oliver harselerer.
I sitt satiriske aktualitetsprogram «Last Week with John Oliver» tar den britiske komikeren oppgjør med et tema som er brennaktuelt også her i landet: Native advertising eller betalt innhold.
Selv jobber han i en premium tv-kanal som lever på brukerbetaling og ikke annonsepenger. Dermed har han kanskje ekstra frihet i sine ytringer, sier han selv. Oliver må ikke forholde seg til om annonsørene tar hans utsagn ille opp og truer med å trekke annonsene sine.
- Jeg liker å tenke på skillet mellom redaksjon og marked som guacamole og Twizzlers (røde lakrisstenger, journ. anm.). Hver for seg er de gode, men blander du dem sammen gjør du begge skikkelig ekle.
Det nødvendige
Journalisten har de siste månedene rettet et bredt fokus på betalt innhold. Her finner du den samlede dekningen vår.
Flere kilder vi har intervjuet mener betalt innhold på sikt vil bli en viktig inntektskilde og at dette er fremtiden. Også Journalistens egen redaktør, Helge Øgrim, mener at det er en inntektskilde mediene må utforske. Det fikk Stavanger Aftenblads Sven Egil Omdal til å reagere.
John Oliver viser til toppsjef i Time Inc., Joseph A. Ripp, som sammenliger skillet mellom redaksjon og marked med skillet mellom stat og kirke - et konsept Ripp ikke synes helt sikker på hva var.
- Hva nå enn det var? Det er omtrent som en kirurg hadde sagt “jeg fant denne greia der inne. Den er blodig og myk. Jeg fjernet den, hva nå enn det var.” Det var hjertet. Det var tingen som fikk det hele til å fungere. Du trengte det.
Annonse
John Oliver forteller om flere eksempler blant amerikanske medier som har satset på betalt innhold. Kvalitetsavisen New York Times brakte for en stund tilbake en artikkel om kvinnelige innsatte i amerikanske fengsler. En artikkel Netflix hadde betalt for som promotering for sesong 2 av «Orange is the new black.»
- Det ser ut som seriøs journalistikk men er egentlig en paid post. Dette er omtrent så bra som det kan bli når det kommer til betalt innhold. Rapporteringen er ekte og promoteringen av sponsor var minimal. Men det er fortsatt en annonse.
I den norske mediebransjen har flere prøvd seg med betalt innhold. Som Nationen, Mediehuset Tek og Aftenposten, for å nevne noen. Teknisk Ukeblad satser på å lansere tilsvarende i løpet av høsten.
Flere gjør i bransjen har gjort det eller gjør vurderinger om de vil følge etter.