Farmen-premiere var ett av to hovedoppslag i TV2-nyhetene.
– Ergerlig med kvasi-nyheter
Vidar Kvalshaug reagerer på at Farmen var en av to toppsaker på TV 2-nyhetene mandag.
–En nyhetssending er en dynamisk ting. Noen dager skjer det det store hendelser. Defor hadde vi over 16 minutter om regjeringsplattformen, med mye direkte, som tok store deler av sendingen. Det begrenser plass til så mange andre saker.
Det svarer vaktsjef Bjørnar Solheim i TV 2 på spørsmål om hvorfor TV-kanalen i 21 Nyhetene mandag valgte å sende ett minutt og 20 sekunder om TV 2s underholdningsprogram Farmen. Innslaget var altså toppsak nummer to. Og den eneste saken utenom nyhetsmelding i sendingen.
Myk avslutning
Solheim har liten forståelse for at det skal være noe rart ved vurderingen rundt å legge Farmen-saken på topp i en sending som er så preget av den nye regjeringen. Han mener det ville vært rart å fronte saker de ikke visste om det ble plass til. Farmen visste han skulle på.
–Vi ville ha en sak som ikke handlet om politikk til slutt. Farmen var avslutningssak. Det er regnet som et av de sterkeste tv-konseptene og mest seiglivede tv-konseptene i landet. Vi spurte derfor Knut Kristian Hauger (redaktør i bransjebladet Kampanje, journ.anm.) hvor viktig det er for TV 2 at Farmen lykkes.
– Flere tvitrere reagerte på TV 2s prioritering av egen-promo. Kan du skjønne hvorfor folk på Twitter reagerer?
–Jeg er glad for alle reaksjoner på Twitter som handler om TV 2 nyhetene.
Skamløs egenreklame
En av dem som ga uttrykk for sin mening var forfatter og forlegger Vidar Kvalshaug:
–TV 2 er skamløse på egenpromo forkledd som innslag. I helga var komiker-Else plassert som gjest over alt. Nå: ”Nyhetsinnslag” om Farmen.
Han forteller til Journalisten at bakgrunnen for meldingen var at han hadde forsøkt å se på TV 2 i helgen og der lagt merke til at Else Koss Furuseth hadde vært gjest i flere program, kun for å fortelle om programmet sitt.
–Det som fikk meg til å reagere var når denne såkalte nyhetssaken kom mandag, der de hadde halt frem en medieforsker for å forsøke lage journalistikk på egen-promo. Det er ny rekord i å skamløst gjøre reklame til nyhet.
Kvalshaug synes det er mer ergerlig enn egentlig problematisk for ham som seer at TV 2 etter hans mening går lenger enn andre når det kommer til reklame i aktualitetsendinger.
–Jeg synes de skal være litt forsiktige. Det er en ting å ville ha seere på alle flater, det er noe annet å lage kvasi-nyheter om Farmen.