Daglig leder Tor Arve Vartdal i Vest-Telemark blad mener Polaris-oppsigelsene er et underlig strategisk valg fra mediekonsernet.Foto: Vest-Telemark Blad
Blir kastet på dør av Polaris – nå har avisene få måneder på å finne en løsning
– Kastet ut i en situasjon vi ikke ønsket å være i, sier Tor Arve Vartdal, daglig leder i Vest-Telemark blad.
Rett før jul kom beskjeden om at Polaris Media har bestemt seg for å avslutte samarbeidet med flere små og store mediehus. Avisene er partneraviser, hvor majoriteten tidligere hadde avtale med Agderposten Media, som ble kjøpt opp av Polaris i 2020.
Dermed har en hel bråte selvstendige aviser et snaut år på seg til å finne ut hvilke systemer og verktøy de skal bruke i fremtiden.
– Underlig valg
Hos en av de større avisene som nå ikke har en fremtid med Polaris, Vest-Telemark blad, er daglig leder Tor Arve Vartdal oppgitt over situasjonen.
– Vi er satt i en situasjon hvor vi må finne nye løsninger på det meste vi driver med. Vi er skuffet over at samarbeidet er sagt opp og at vi ble kasta ut i en situasjon vi ikke ønsket å være i.
Nå er VTB i en utredningsfase der de har flere møter i uka med andre aviser og leverandører. De er nødt til å bestemme seg for retning i løpet av mars eller april, sier Vartdal, men det kommer ikke til å bli noen endringer før etter sommeren.
– Men vi er veldig lite tilfredse med situasjonen. Jeg må si det er et underlig strategisk valg å la så mange aviser gå ut i mørket alene. Det er det rareste strategiske grepet jeg har sett de siste ti åra. Å bare gi bort mange små, mellomstore og store lokalaviser.
Annonse
– Mangel på vilje
Avgjørelsen om å bryte med de uavhengige avisene er tatt på konsernnivå, sier Vartdal, og begrunnelsen har vært vanskeligheter med å overholde GDPR. Det er en rar begrunnelse, sier han, all den tid andre får det til.
* Begge avisene har allerede inngått avtale med Amedia.
– Det kan godt være et argument, men det må være mangel på vilje et eller annet sted.
Da Polaris kjøpte Agderposten Media i 2020 hadde Vest-Telemark blad en avtale med sistnevnte, og ble ifølge Vartdal lovet at partnerskapet skulle bestå.
– Det var vår største bekymring.
Alternativet nå er å bygge sin egen vei, eller å gå inn i Amedia, sier Vartdal. Det er imidlertid en humpete vei å skulle finne en egen løsning med mange forskjellige leverandører.
– Helst skulle vi ha vært i partnerskap med Polaris, som var riktig løsning for selvstendige aviser med lokalt eierskap. Det var vårt førstevalg, og vi hadde ikke noen plan B.
– Ønsker å hjelpe
Administrerende direktør i Polaris Media Sør, Håvard Kvalheim, sier til Journalisten at situasjonen ikke er ønsket fra konsernets side, men at de over flere år har forsøkt å migrere partneravisene over til løsninger i konsernet.
– Det er personvernutfordringer som gjør at vi ikke klarer å tilby løsninger til eksterne mediehus vi ikke har eierskap til. Da blir de sittende på løsninger som vi ikke bruker, og som ikke utvikles.
Dessverre har ikke Polaris mulighet til å tilby de løsningene avisene hadde forventet seg, sier Kvalheim, som har forståelse for at det er frustrerende, og at det kan være vanskelig å forstå avgjørelsen for enkelte.
– Vi ønsker å hjelpe partneravisene over på alternative løsninger, men med dagens regelverk klarer vi ikke tilby konsern-felles løsninger, avslytter Kvalheim
Annonse
Snakker med hverandre
Mange av avisene Journalisten har snakket med sier de nå leter etter muligheter. Flere snakker med hverandre om mulige løsninger, samtidig som Amedia har kommet med tilbud.
Ifølge daglig leder i Os og Fusaposten, Reidar Hystad, har flere aviser gitt utrykk for at det er synd om det ikke finnes løsninger utenfor konsern.
– Uten at det betyr at man er imot konsern. Men det bør være mulig å etablere noe utenom, selv om miljø og kvaliteten på systemer i konsern er bra. Valget vil antakeligvis til slutt bli vanskelig å ta. Vi trenger gode verktøy, sier Hystad.
Også Hallingdølen-redaktør Lillian Holden sier de nå snakker med aviser i samme situasjon. Trolig blir det litt ulike veivalg blant avisene som nå må ut av døren hos Polaris, sier hun til Journalisten. Det er stor forskjell på hva små og store lokalaviser trenger.
Dårlig tid
Holden sier Amedia allerede tilbyr samarbeidsavtale med Hallingdølen, men at det også finnes flere gode aktører de undersøker.
– Vi har møter med de vi ser på som aktuelle
leverandører. Vi må ta en avgjørelse snart, for slike prosesser tar tid.
De neste ukene blir det flere møter, og en omlegging er nødt til å være i gang i høst. Dermed må en beslutning tas så raskt som mulig, avslutter Holden.
– Det viktigste vi gjør i år
Også avisa Dagen blir rammet av partnerskapsbruddet, og sjefredaktør Vebjørn Selbekk sier de er dypt skuffet over avgjørelsen til Polaris.
– Det er selvfølgelig en betydelig strek i regningen
at de terminerer samarbeidet, som vi mener var positivt. Det var et samarbeid som har betydd mye for oss, og som vi er takknemlige
for.
De bruker imidlertid ikke tid på noe de ikke får gjort noe
med, og nå gjelder det å brette opp ermene og se på egen situasjon, sier
Selbekk.
Alternativer må på plass i løpet av året, fortsetter han:
– Det er viktige redaksjonelle systemer med
publiseringsplattform og alle verktøyene. Det må erstattes, og det finnes ulike
tilbydere. Det er det viktigste vi gjør i 2024, avslutter Dagen-redaktøren.