DSB kjøpte både papir- og nettannonser hos Amedia-aviser i uke 44 i år. Her en helside fra avisa Nordlys 1. november.

Brukte alle annonse­kronene hos Amedia – nå tar direktoratet selvkritikk

Kjøpte helsider i 102 Amedia-aviser, uten å kontakte andre medier.

Publisert
Lesetid: 2 min

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) gikk bredt ut for å skape bevissthet rundt Egenberedskapsuka 2024.

Rundt uke 44 fikk alle landets husstander tilsendt brosjyre med informasjon om hva man bør ha i hus for å være beredt på ulike situasjoner.

DSB brukte samtidig 500.000 offentlige kroner på annonser. Ifølge tilbudet fra Amedia, som Journalisten har sett, strakk dette til for både papir-helsider og digitale fullskjermannonser i samtlige Amedia-aviser i hele landet, 102 i tallet.

Men ingen andre medier eller mediekonserner fikk sjansen til å konkurrere om de offentlige annonsekronene.

– Rart av staten

Det får daglig leder Camilla Skaar i uavhengige Hordaland Folkeblad til å stusse. 

Camilla Skaar reagerer på det statlige direktoratets framgangsmåte.

De har observert annonsene i Amedia-aviser i nærområdet, men har ikke blitt kontaktet selv.

– Jeg synes det er rart at staten opererer på en sånn måte, og attpåtil tenker at de med dette har dekket hele Norges land. For det har de ikke, sier Skaar.

Hun legger til:

– Vi har ikke fått en forespørsel engang, og i teorien kunne det være vi kunne matchet Amedias tilbud for vårt dekningsområde. Jeg er spent på årsaken til at de har gjort det på denne måten, sier Skaar til Journalisten.

Var ikke del av planen

DSB gjennomførte en rekke informasjonstiltak før og under Egenberedskapsuka, men avisannonsering var i utgangspunktet ikke en del av kampanjeplanen, opplyser fungerende kommunikasjonsdirektør Anita Andersen når Journalisten tar kontakt.

– Kort tid før kampanjestart viste revidert budsjett at vi hadde noe midler igjen til avisannonsering. Da besluttet vi å annonsere i Amedia-avisene fordi de til sammen dekker store deler av landet, og det var realistisk å få til på kort tid, skriver Andersen i en e-post.

Større annonsekampanjer er noe DSB har svært sjelden, opplyser hun. I 2023 annonserte direktoratet om lanseringen av Nødvarsel, da i Amedia- og Schibsted-avisene.

– Uheldig

Fungerende kommunikasjonsdirektør Anita Andersen.

I etterkant av annonsekjøpet tar direktoratet selvkritikk og lover endring i framtiden.

– Som myndighet for samfunnssikkerhet og beredskap vi opptatt av at vi skal ha en sterk og uavhengig presse over hele landet. Vi ser at det er uheldig at ikke alle lokalaviser har fått muligheten til disse inntektene fra myndighetene, erkjenner Andersen.

– Det skal vi ta lærdom av, og ved en tilsvarende anledning en annen gang skal vi planlegge og gjennomføre dette bedre slik at flere lokalaviser får mulighet til å konkurrere om annonsekroner fra oss.

Hun bekrefter at DSB denne gangen, på grunn av begrenset budsjett og tid, kun tok kontakt med Amedia.

Powered by Labrador CMS