Foto: Birgit Dannenberg
Sparte seg til større overskudd
Bunnlinjen til Budstikka ble forbedret med 10,5 millioner kroner i fjor.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonseinntektene i lokalavisen i Asker og Bærum falt med i underkant av åtte millioner kroner i fjor til 95,7 millioner. Opplagsinntektene er mer stabile, ned i underkant av to millioner kroner til 57 millioner, mens digitale inntekter økte i løpet av fjoråret til 12,6 millioner. En økning på i underkant av 2,5 millioner kroner.
De samlede driftsinntektene i konsernet er redusert med i overkant av seks millioner kroner til 180,9 millioner.
Samtidig er driftskostnadene i selskapet redusert med like under 15 millioner kroner fra 2012 til 2013. Dette skyldes i stor grad at regnskapet ikke belastes med restruktureringskostnader som i 2012 var regnskapsført med 12 millioner kroner. Lønnskostnadene er også redusert. Med i underkant av fem millioner kroner til 85,6 millioner.
Kostnadsbesparelsene førte til et driftsresultatet med et overskudd på 10 millioner kroner. En forbedring på 8,5 millioner fra 2012.
Resultat før skatt var på 23,4 millioner kroner, opp fra 12,9 millioner i 2012.
Administrerende direktør Terje Tandberg sier han er glad selskapet begynte kostnadsreduksjoner såpass tidlig.
– Nå er det fokus på å utvikle våre digitale inntekter videre, sier han i en pressemelding og viser til at bedriften har et godt grunnlag for dette da Budstikka i 2013 hadde sterk digital brukervekst.