Bygger nettrike

2007 bød på store begivenheter og en rivende utvikling i mediebransjen. Kan det skje mer nå? Svaret er ja. Ved Akerselva skal TV 2, A-pressen og Egmont bygge et landsomfattende nettrike.

Publisert   Sist oppdatert

Nye og overraskende allianser er på gang i Medie-Norge, blant dem et betydelig framtidsløft for TV 2 og deres eiere A-pressen og Egmont. Sammen etablerer de et nytt selskap og nettverk for digitale nyhetsmedier.

– Spissformulert betyr samarbeidet at Nettavisen vil få 50 lokalkontorer i form av A-pressens aviser, mens de til gjengjeld får en sterk sentralredaksjon som kan gi dem alle typer stoff, forteller redaktør Tormod Utne i Nettavisen, som allerede samarbeider med de store regionavisene om økonominettstedet NA24.

Denne uka har om lag 140 medarbeidere i det nye selskapet, som går under arbeidsnavnet Newco, startet innflyttingen i nyoppussede lokaler. Tre etasjer på 1000 kvadratmeter hver står klar i Urtegata 9, det såkalte Securitas-bygget. I tillegg til Securitas holder også Kriminalomsorgen, region øst og Oslo politidistrikt til her.

– Vi bør være i trygge hender, ja, smiler Utne.

Det er i ferd med å vokse fram en ny mediebydel her ved Akerselvas utløp. Aftenposten og en rekke mindre mediebedrifter er allerede på plass, mens Dagens Næringsliv og Klassekampen har vedtatt å flytte dit, og Dagsavisen vurderer det samme.

Store og oppsiktsvekkende begivenheter har rullet over det norske medielandskapet i 2007. Schibsted har søkt sammen med de største regionavisene i Media Norge, TV 2, A-pressen og Egmont har hoppet til køys, tidligere Orkla Media er blitt en del av Mecoms pan-europeiske eventyr, mens digitalisering og kravet om multimedialitet endrer både mediebildet og journalistenes arbeidshverdag.

Spennende prosesser fortsetter uten pause inn i det kommende året.

– Du kan lure på om det kan bli større aktivitet enn det som har vært de siste årene, men når du har mye penger i mediebransjen er det mye som skjer, sier Johann Roppen, førsteamanuensis i journalistikk ved Høgskolen i Volda.

Han trekker fram Media Norge, økt digitalisering og inntjening på nett som viktige momenter det knytter seg mye usikkerhet til for 2008 (se egen sak).

Kampen om lokale nettlesere, og dermed lokale annonsører, blir sentral i året som kommer. De fleste steder er det ikke lokalavisa som er største aktør på nett. Flere store nettmedier jobber med å etablere lokale eller regionale underseksjoner, blant annet VG Nett.

A-pressen, med sine mange lokalaviser, og Nettavisen er nå klare til å ta opp kampen. Med tidligere A-pressesjef Alf Hildrum ved roret i TV 2 fra 1. juni i år ligger det an til et bredt samarbeid mellom de to konsernene. Sammen med den danske underholdningsgiganten Egmont skal TV 2s Nettavisen og A-presseeide Avisenes Nyhetsbyrå (ANB) etablere et landsomfattende nettverk av nettpublikasjoner.

Eierfrykt

– Medieeiernes frykt for å tape posisjoner i markedet gjør at de er villige til å samarbeide og bygge allianser, selv med bitre konkurrenter, spår ANB-sjef Hallgeir Westrum om utviklingen framover. Både hans egne og Nettavisens eiere ønsker å være med i denne kampen om framtidige posisjoner.

Etter initiativ fra TV 2 Interaktiv besluttet styret i TV 2 Gruppen i august å gå sammen med sine to eiere i det felles nettselskapet som nå etableres. TV 2 legger Nettavisen, kjendisportalen Side2 og NA24 i potten. A-pressen deltar med ANB og lokalavisene, mens det foreløpig er mer uklart hva Egmont skal bidra med. Via NA24 er også medienettstedet Propaganda involvert.

– I første omgang blir det et praktisk nettverkssamarbeid mellom oss og de rundt 50 nettstedene til A-pressen. Vår styrke er kombinasjonen av det nasjonale og det lokale, sier Utne.

Nettverk

De ansatte i Nettavisen forlot denne uka sine gamle lokaler i Karl Johans gate, og etter planen er nå 70 redaksjonelle medarbeidere på plass i Urtegata 9. I tillegg kommer forretningsavdeling og andre funksjoner som bringer antall ansatte opp i rundt 140.

Det var imidlertid ikke mye som minnet om en dynamisk nettavis da Journalisten var på besøk i slutten av forrige uke.

– Dette blir Norges største nettmiljø. Vi vil ansette en del flere journalister, men jeg vet ennå ikke hvor mange. Samarbeidet må først gå seg litt til, forteller Utne.

Han står i et strippet rom i andre etasje, med arbeidspulter under montering og stabler av pappesker med maskinvare.

– Alle får nye møbler og arbeidsstasjoner. Der er for øvrig en av nettverkets viktigste menn, sier Utne og peker på it-ansvarlig Roy Toresen, som er travelt opptatt med å montere pc-utstyr i det som skal bli sportsredaksjonen.

Utveksling

Nettavisen er først på plass i de nye lokalene, og blir fulgt av underseksjonene Side2 og iOslo. Også NA24, som TV 2 Interaktiv eier 40 prosent av, skal inn i samme miljø.

Mye er fortsatt uavklart, men etter det Journalisten forstår er planen at Nettavisen skal bruke stoff og bilder som produseres av ANB, samt lage henvisninger og lenke direkte til originalsaker i A-pressens lokale nettaviser. Det kan også bli aktuelt å inngå samarbeid om stoff fra papiravisene i A-pressen, alt formidlet gjennom ANB.

Nettavisen kan på sin side tilby A-pressens lokalaviser alt fra utenriksdekning til underholdningsstoff fra Side2. Pluss tv-materiale og fotballrettigheter på nettet via TV 2.

Lenking

– Vi legger opp til en gjensidig lenking av saker, som da kan bli eksponert både på Nettavisen og på et femtitall nettaviser i A-pressen, forteller Gunnar Stavrum, sjef i TV 2 Interaktiv.

Stavrum skal lede det nye selskapet, som blir en videreføring av TV 2 Interaktiv. Det overtar Nettavisen og Side2, mens om lag 50 øvrige medarbeidere i TV 2 Interaktiv er ført over til TV2.no. TV 2s egne nettsider skal rustes opp og kanalen er på jakt etter 35 nye medarbeidere, de aller fleste journalister. TV2.no skal relanseres 1. mars.

20-doblet annonsene på nett

Finnmarken er en typisk representant for A-pressens lokalaviser. Avisa har opplevd sterkt vekst på nett i 2007, og er klar for videre satsing.

– Det viktigste, sett fra mitt ståsted, var at 2007 ble et endelig gjennombrudd for nett. Fra å være dominert av noen få og store aktører, har mindre og lokale aktører kommet med for alvor.

– I tillegg til en kraftig opptrapping på innholdssida, er 2007 for mange av oss det første året hvor nettet har kommersiell betydning. Finnmarkens annonseomsetning på nett er 20-doblet fra 2006, sier ansvarlig redaktør Kari Karstensen. Hun mener også at økt integrasjon på riksnivå og utviklingen samarbeid internt i A-pressen bidrar til å øke trykket.

Karstensen forteller videre at avisa vil prioritere å styrke sin nettutgave i 2008, med en rendyrking av den lokale profilen.

Samarbeid

Redaktør Tormod Utne påpeker at Nettavisen blir den store enheten i samarbeidet, både når det gjelder antall ansatte og trafikk.

– Vi kan også bidra med reiselivsstoff og annet forbrukerstoff. Dermed vil A-pressen både få en større tilgang på innhold og et større annonsepotensial, sier Utne.

Ifølge Stavrum ligger det an til at TV 2 får rett over 50 prosent av aksjene i det nye selskapet, mens A-pressen og Egmont deler resten.

Denne utviklingen kan føre til et svært tett samarbeid mellom Nettavisen og ANB.

– Vi har forhandlet oss fram til et avtaleutkast, som vil bli signert om kort tid. Vi blir kjøper av tjenester fra ANB, som har bedre oversikt over hva lokalavisene publiserer til enhver tid, sier Stavrum.

ANBs styreleder, konsernredaktør Thor Gjermund Eriksen i A-pressen, blir styreleder i det felles selskapet.

Ett byrå?

Også Utne understreker at ANB, som skal sluse lokalstoffet inn til Nettavisen, blir en viktig samarbeidspartner.

– Så får vi se på sikt om det blir aktuelt å samarbeide tettere med dem, rent praktisk. I første omgang etablerer vi en nettverksdesk i tilknytning til vår nyhetsdesk, sier Utne.

Nettavisen har sitt eget nyhetsbyrå, som fôrer TV 2, TV 2 Nyhetskanalen og Kanal 24 med løpende nyheter.

– Det er interessant å se den enheten i forhold til ANB. Det kan godt hende at det blir et tettere samarbeid der. Vi vil bruke nettverkssamarbeidet til å lose leserne rundt i vårt univers, fra Nettavisen, til Side2, til Nordlys og så videre.

Bildefokus

Nettavisen og Side2 har også store ambisjoner for levende bilder.

– Folk ønsker å se tv når det passer dem. Det vil vi tilby muligheten til, og vi produserer derfor egne tv-innslag til Nettavisen. I tillegg bringer vi innslag fra TV 2, og vi skal være best på brukergenererte videoer. Vi får både bilder og videomateriale fra våre tipsere. Det nye nettverket vil være hånd i hanske i forhold til den målsettingen, mener Utne.

Det er foreløpig uavklart hvor mange ansatte i A-pressen og Egmont som vil bli direkte involvert i samarbeidet. Egmont eier Hjemmet Mortensen. HM, som blant annet gir ut Vi Menn, Hjemmet og medie- og markedsføringsbladet Kampanje/Kampanje.com, har foreløpig ikke noen sterk organisasjon på nett.

Men Hjemmet Mortensen Interaktiv ansatte tidligere i høst tre redaktører: Dagbladet.nos utviklingsredaktør Jan Thoresen, Svein Erik Hole fra Edda Media og redaktør i Art of Taste Trude Susegg.

– Det pågår et arbeid med å finne ut hvem som blir med hit. Jeg vet ikke hva A-pressen og Egmont velger å legge i potten. Foreløpig er det ikke så veldig mye som er ferdig støpt. Men vi har opsjon på å utvide våre lokaler her, dersom vi skulle trenge mer plass, sier Utne.

– God miks

Grunnideen bak samarbeidet er at Nettavisen og Side2 er nasjonale aktører, mens A-pressen representerer det lokale Norge.

– Den miksen har vi veldig tro på, og det har åpenbart også eierne våre. Men vi skal fortsette å levere nyheter til TV 2, også, sier Utne.

Den nye eierstrukturen i A-pressen, etter at Schibsted solgte seg ut i oktober 2006, innebærer at A-pressen og Egmont er likeverdige eiere av TV 2.

– Vi tror det er en god idé å samarbeide tett med A-pressen og Egmont. Det blir færre og færre aktører på nett. Det er ikke morsomt å slåss om en åttendeplass på TNS Gallups statistikk. Det betaler seg mye bedre å slåss om første- eller andreplass. Vårt mål er å passere Dagbladet.no på tredje, erklærer Utne.

På TNS Gallups ukentlige oversikt over landets største nettsteder ligger VG Nett på en suveren førsteplass, med 2,8 millioner unike brukere i uka. Deretter følger Startsiden, Dagbladet.no, Finn.no og Gule Sider. TV 2. no, Nettavisen og Side2 kommer samlet på sjetteplass med 1,2 millioner, mens Nettavisen regnet for seg kjemper med Aftenposten.no og Kvasir om åttendeplassen.

iBergen og iOslo

Et annet spennende poeng med nettsamarbeidet mellom Nettavisen, ANB og A-presseavisene, er utsiktene til flere lokale publikasjoner etter modell av iBergen. Dette nettstedet eies av selskapet Imedium og ble startet av Henrik Færevåg i 2005, og Nettavisen er inne på eiersiden. Seinere er også iOslo lansert.

De lokale sidene ligger som underseksjoner på Nettavisens plattform. Færevåg har sikret seg rettigheten til tilsvarende domenenavn i flere av de større byene, som iTrondheim og iKristiansand.

– Det kan være interessant å etablere tilsvarende tjenester der A-pressen ikke er representert med nettsteder. Derfor kommer vi ikke til å etablere iTromsø, der A-pressen har Nordlys. Det blir i tilfelle snakk om å utfylle hverandre, slik at vi får lokale redaksjoner i hele landet, sier Tormod Utne.