Tora ga samtykke til PFU-behandling

Bodahl-Johansen og Grimstad får likevel klagen på betalingsjournalistikk i Se og Hør opp i PFU.

Publisert Sist oppdatert

Tidligere i år ble det kjent at Gunnar Bodahl-Johansen og Carl Erik Grimstad klaget Se og Hør inn for PFU. De to mente Tora Uppstrøm Bergs innrømmelse av at hun mottok 12.500 kroner fra bladet, ga en anledning til å prøve betalingsjournalistikk for Pressens Faglige Utvalg.

Uppstrøm Berg ble rikskjent da hun sto fram i Se og Hør og fortalte at hun hadde tilbrakt en natt med svenske prinsesse Madeleines forlovede Jonas Bergström.

Klagen fra de to ble først avvist av PFU-sekretariatet på bakgrunn av at ingen av de to var fornærmede parter. Klagerne fikk beskjed om at de måtte hente inn samtykke fra en av partene i saken, enten Bergström eller Berg.

Ifølge NRK har de nå fått til dette. Gjennom en e-postutveksling med Uppstrøm Berg har de fått den nødvendige støtte til klagen, bekrefter Presseforbundets organisasjonssekretær Kjell Nyhus.

– Vi har satt i gang en ordinær klagebehandling av saken, sier Nyhus til NRK.

Powered by Labrador CMS