Lars Helle, konstituert redaktør i Dagbladet og Øyvind Næss, personalsjef i VG, representerer de avisene som har mistet mest i opplag i året som har gått. Foto: Birgit Dannenberg

Løssalgsavisene i fritt fall

VG og Dagbladet fortsatt de suverent største taperne, mens Klassekampen øker mest av dagsavisene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Dette viser de ferske opplagstallene fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL). Tallene, som ble offentliggjort av fagsjef Helge Holbæk-Hanssen i MBL, viser at det totale avisopplaget i Norge falt med 3,7 prosent (97.406 eksemplarer) i kriseåret 2009. I 2008 var nedgangen på 2,8 prosent.

VG og Dagbladet sto alene for 40 prosent av det samlede opplagsfallet i 2009. Et hovedfunn i årets statistikk er at løssalget svikter generelt i avismarkedet, ikke bare for VG og Dagbladet. For alle andre aviser er det en reduksjon i løssalget på om lag ti prosent. Løssalgsandelen i forhold til totalopplaget er nå nede på 20 prosent, ifølge MBLs tall.

De fleste avisene her i landet er stabile. En fjerdedel av MBLs 166 medlemsaviser hadde opplagsvekst i 2009. Nærmere halvparten av alle avsiene har en endring som ligger innenfor pluss-minus to prosent.

Vinnere

Prosentvis er Utrop vinneren i 2009, med en opplagsvekst på utrolige 89,3 prosent (2.212 eksemplarer). Ukeavisen Ledelse øker mest i antall eksemplarer, med pluss 3.178. Også Morgenbladet og Klassekampen kan vise til pen framgang, opp henholdsvis 1.248 til 22.808 og 1.156 til 13.265 eksemplarer fra 2008 til 2009. Finansavisen øker med 964 til 25.820.

Ansvarlig redaktør Bjørgulv Braanen jubler over fortsatt sterk vekst for Klassekampen, opp 9,5 prosent i fjor.

– Mange snakker om krise i avismarkedet, men etter ti år med ubrutt vekst mener jeg Klassekampen er et levende bevis på at det er fullt mulig å drive avis i Norge i dag, sier han i en kommentar.

Taperne

21 publikasjoner må tåle en opplagsnedgang på mer enn 1.000 eksemplarer i 2009. VGs opplag falt med 22.040 på hverdager i fjor, til 262.374. Det tilsvarer et fall på 7,7 prosent. Dagbladet mistet 18.128 eksemplarer i 2009, og endte på 105.255. Det representerer et opplagsras på 14,7 prosent.

– Nedgangen er kraftig, og mye større enn ønsket. Men den er ikke større enn ventet, så den er under kontroll. Nedgangen i papir vil fortsette i 2010, men det er en stabil situasjon når vi ser hele lesermarkedet under ett. Vi har hatt en enorm vekst på mobilmarkedet, sier konstituert sjefredaktør Lars Helle i Dagbladet.

Aften faller med 13.241 til 111.566 eksemplarer, mens Aftenpostens morgenutgave taper 4.368 og hadde et snittopplag på 243.188 i 2009. Også Dagens Næringsliv må tåle et betydelig fall, på 3.147 eksemplarer. Alle de fire store regionavisene taper mellom 1.000 og 2.700 i opplag, noe som må sies å være mindre enn fryktet.

Dagsavisen fortsetter sitt opplagsfall, men ikke så dramatisk som i tidligere år. 2009 endte med en nedgang på 704.

Langvarig fall

Dagens tall bekrefter en langvarig utvikling for de to løssalgsavisene. Dagbladets opplag har falt siden 2002, og VG har gjort det samme siden 2003.

På nett er situasjonen noe ulik for de to store mediehusene. VG Nett er suverent størst av de norske nettavisene, og tjener fortsatt gode penger til sine eiere. DB Medialab er en god nummer to blant nettavisene når det gjelder antall unike brukere, men taper penger.

De siste 15 årene har norske medier satset tungt og offensivt på å bygge opp sine egne nettutgaver. Samtidig har de i stor grad bevart sin tradisjonelle og kostbare organisasjon og redaksjonelle tankegang, og kjørt eget innhold både i papir, på nett og på mobil.

6,9 millioner i minus

Dagbladets massive investeringer på DB Medialab har så langt ikke kastet mye av seg, og etter en periode i pluss går nettsatsingen på nytt med underskudd. I tredje kvartal 2009 fikk medielaben et driftsunderskudd før avskrivninger på 6,9 millioner kroner, mot 8,1 millioner i pluss året før.

Antall daglige, unike brukere i tredje kvartal 2009 lå på 591.000. (TNS Metrix)

I fjor vår gjennomførte Dagbladet en organisatorisk omlegging som innebærer at papir- og nettredaksjonene nå er integrert, med felles redaksjonsledelse og med en klart definert «web-first» strategi. Kritikere mener at en felles redaksjon er feil strategi, og at en nettavis bør ha både selvstendighet og en egen identitet og kultur.

En annen vei

Det er den veien mediehuset VG har valgt for Norges største nettavis. Driften av VG Nett er holdt atskilt fra papiravisen. VG Nett manifesterte sin posisjon som Norges klart største nettsted i tredje kvartal 2009, med 1,3 million brukere daglig og 3,7 millioner brukere ukentlig (TNS Metrix, uke 43 2009).

VG Netts driftsresultat etter tredje kvartal endte på 53 millioner kroner, mot 83 millioner i samme periode i 2008.

Powered by Labrador CMS