I løpet av oktober ruller Dagbladet og KK ut en ny satsing på kvinnesegmentet forteller utviklingsredaktør i Dagbladet, Martine Lunder Brenne og KK-redaktør Ingeborg Heldal til Journalisten.

Dagbladet og KK med ny kvinnesatsing:
– Føler at andre vil ruste opp

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I løpet av oktober ruller Dagbladet og KK ut en ny satsing på kvinnesegmentet. 

Prosjektet innebærer to nye prosjektstillinger hos Dagbladet, og at de to Aller-publikasjonene skal samarbeide tettere om stoff rettet mot kvinner.

–  Vi har en god posisjon i segmentet kvinne, vi når 1,6 millioner hver uke, men vi ønsker enda flere, sier KK-redaktør Ingeborg Heldal til Journalisten.

Superhelt-samarbeid

Målet er å slå troverdigheten, tyngden og kunnskapen KK har om norske kvinner, sammen med de tabloide musklene som ligger i Dagbladet, sier Heldal.

–  Det er litt som om Wonderwoman og Hulken slår seg sammen.

Utviklingsredaktør i Dagbladet, Martine Lunder Brenne, sier seg fornøyd med å være Hulken i Heldals analogi.

Hun forteller at Dagbladet ønsker en enda bedre miks av stoff på sin forside.

 – Det har lenge vært en litt uforløst synergi å få inn stoff fra Norges eldste og sterkeste kvinnemagasinmerkevare. Vi tenker alltid på hvordan vi kan få den optimale miksen. Litt mer stjernestøv fra KK vil gjøre den miksen enda bedre. Vi tror det vil lage en bra mix, sier Lunder Brenne.

Utviklingsredaktør i Dagbladet, Martine Lunder Brenne og KK-redaktør Ingeborg Heldal.

– Kan lære mye 

KK kommer til å beholde sin opprinnelige bemanning og skal være hjertet av desken i det nye prosjektet, forteller de to lederne. Det er Dagbladet som tar på seg de to nye stillingene, som foreløpig skal være prosjektbaserte.

–  Vi får sitte på Dagbladet-desken og kan kombinere det med hva vi allerede gjør. Det blir mer stoff. Jeg tror vi kan lære enormt mye av å bli bedre på tempo, på aktuelt stoff, og på det tabloide. Det blir enda bedre stoff om og for norske kvinner, sier Heldal.

For Dagbladet sin del vil stoffet merkes med «Dagbladet Kvinne», og vil innebære mer glitter og glam for de som er interessert i det, sier Lunder Brenne.

Godt betalende annonsører 

Med hyppigere oppdateringer og en mer dynamisk front tror Heldal på å få mer trafikk. At kvinnemagasinets annonsører betaler godt for seg sammenlignet med andre segmenter, bidrar også til troen på prosjektet.

–  Vi sitter med en følelse av at andre vil ruste opp. Dette er et attraktiv gruppe, og vi vil rigge fort og stort, sier Heldal.

Aller har historisk sett «eid målgruppen», og den posisjonen har de planer om å både befeste og styrke, legger Lunder Brenne til.

– Markedet stiller høyere og høyere krav, og vi ønsker at Dagbladet skal være et produkt for alle , og så komplett som mulig. Det er sånn man lager tabloidavis. For oss er det et megafrieri til alle brukere som savner litt mer glitter og glam, sier hun.

Kampanjes Øyvind Hofsrud viser bilder han har tatt av Ingeborg Heldal og Martine Lunder Brenne.

Glam-satsing

–  Er det litt gammeldags å kjønne journalistikken?

–  Jo. Det spiller ingen rolle om det er menn eller kvinner, vi vil tilby den type innhold til de som vil ha det.

Heldal understreker at uansett hva man definerer seg som, vil man være hjertelig velkommen, men at kjønn fortsatt er en grei måte å segmentere på kommersielt sett.

–  Er det egentlig en glam-satsing?

–  Ja, det er en glam-satsing, sier Lunder Brenne.

Dagbladet er ikke immune i et tøft annonsemarked, og Lunder Brenne understreker at det derfor er viktig å gjøre prosjekter man virkelig har tro på, både i Dagbladet og på tvers i konsernet.

–  Dette tikket av alle bokser, så da gjør vi et forsøk.

 

Powered by Labrador CMS