Sjefredaktør Frode Hansen sammen med utviklingsredaktør Martine Lunder Brenne.
Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
Dagbladets «sjokkfall» skyldes Facebook
– Jeg er under middels sjokkert, sier utviklingsredaktør Martine Lunder Brenne.
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Tirsdag kunne Journalisten melde at Dagbladet hadde satt i gang en utredning for å finne ut av hvorfor antall unike brukere sank med nærmere 180.000 i løpet av en uke.
Nå har Dagbladet funnet ut av årsaken til fallet og utviklingsredaktør Martine Lunder Brenne skriver i en epost til Journalisten at de verken er sjokkerte eller rystet, men at de har undersøkt saken.
Mister tredjepartstrafikk
– Årsaken til at vi har hatt en nedgang i unike brukere er tredjepartstrafikk. Vi har den siste tida opplevd stor ustabilitet i brukere fra Facebook, og dette
rammer tallet på unike brukere. Dette jobber vi med å få løst, men det er
vanskelig å si når dette eventuelt endrer seg. Det er ikke alltid lett å få svar fra
Facebook, skriver Lunder Brenne.
Dagbladet har uansett en sterk posisjon, fortsetter Lunder Brenne, som understreker at de har hatt en økning i trafikk til forsiden og et stabilt høyt nivå på sidevisninger. I forrige uke hadde Dagbladet dobbelt så mange
sidevisninger som TV 2 på mobil, og nesten fire millioner flere sidevisninger
enn NRK på mobil, skriver hun.
Flere rapporterer
Lunder Brenne skriver at flere medier over hele verden har rapportert om nedgang i trafikk fra Facebook.
– Det kan være flere årsaker til at dette skjer for oss nå,
og det ser ut til at nedgangen slår ut litt tilfeldig for de ulike merkevarene.
Men sjokktall og sjokktall. Jeg er under middels sjokkert, avslutter utviklingsredaktøren.