Vebjørn Selbekk sier det ble en for stiv pris til at Dagen kunne gå inn i samarbeid med Amedia.
Foto: Anton Soggiu / TV 2
Dagen takket nei til Amedia
– Vi har valgt å gå videre for oss selv, sier redaktør Vebjørn Selbekk.
Rett før jul kom beskjeden om at Polaris Media har bestemt seg for å avslutte samarbeidet med flere små og store mediehus. Flere ble plutselig nødt til å se seg om etter nye løsninger, der både Amedia og andre har vært involvert.
For dyrt
Avisa Dagen har imidlertid valgt å gå sin egen vei, og har takket nei til Amedia. Det bekrefter ansvarlig redaktør Vebjørn Selbekk overfor Journalisten.
Dagen har valgt å gå videre for seg selv, informerer Selbekk, noe som innebærer at de selv setter sammen en løsning bestående av tilbud fra blant annet Labrador, Kilkaya og Infosoft.
– Det er etter en totalvurdering. Vi skulle gjerne ha
gått med Amedia, men det ble en litt vel stiv pris, og det var vel hovedgrunnen. Vi ble ikke enige om pris og tok konsekvensene av det.
Ikke naturlig
– Var det noen andre på banen?
– Det stod mellom Amedia og en egen løsning. Vi er
kjent med Mentor Mediers' forsøk i markedet, og der opplever vi at vi er i for stor
konkurranse med Vårt Land til at det ville være naturlig.
Mentor Medier eier i tillegg til Vårt Land, Dagsavisen, Morgenbladet og den svenske avisen Dagen.
Selbekk sier de nå har lagt et løp og skaffet seg eksterne prosjektleder-ressurser, som allerede er i full gang med å implementere overgangen til nye systemer før avtalen med Polaris går ut ved nyttår.
– De viktigste kontraktene er underteget, og vi ser for oss implementering i midten av november, avslutter Selbekk.