Det ble mange fellelser i gårsdagens PFU-møte. Arkivfoto: Kristine Lindebø
Det ble mange fellelser i gårsdagens PFU-møte. Arkivfoto: Kristine Lindebø

Åtte av ti felt i årets siste PFU-møte

Flest felt på grunn av kildebredde og faktafeil.

Publisert Sist oppdatert

Åtte av ti ble felt i gårsdagens møte i Pressens faglige utvalg (PFU).

Den saken som nok skapte mest nysgjerrighet, var klagen mot Åndenes makt. De ble felt for brudd på god presseskikk etter punkt 4.1 om saklighet og omtanke og punkt 4.3 om stigmatisering i Vær varsom-plakaten (VVP).

Åndenes makt navnga en mann som døde for tre år siden, i sin leting etter et spøkelse som angivelig «går igjen» i et hus på Støren i Trøndelag. Det var mannens niese som klaget inn TV Norge-programmet til PFU.

– Her krysser de grensa på å forholde seg til det overnaturlige, over i en virkelighet som vi alle er i, sa utvalgsmedlem Nina Fjellheim om saken da PFU behandlet klagen.

– Det blir veldig spekulativt når de plutselig kobler dette spøkelset så tydelig opp mot en person. Ofte tilegner man spøkelser tanker og følelser.

PFU behandlet også en klage mot tre aviser for deres metoo-dekning av en tidligere nestleder i Fremskrittspartiets ungdom Kristian August Eilertsen. Alle tre ble felt for brudd på god presseskikk.

Metoo-klage

Han klaget inn iTromsø og Harstad Tidende for i vinter og vår å ha omtalt at FpU hadde mottatt varsler om seksuell trakassering mot politikeren. I juni publiserte Dagsavisen en kommentarartikkel og en notis om saken, som også ble klaget inn.

Eilertsen reagerte blant annet på at han ble identifisert. Han mener mediene også har brutt god presseskikk på punkter om opplysningskontroll, saklighet og omtanke og samtidig imøtegåelse.

Utvalget mente det var greit å identifisere Eilertsen, men alle tre ble felt for brudd på punkt 3.2, som handler om kildebredde og opplysningskontroll.

Fikk ikke tilsvar

ABC Nyheter fikk kritikk for ikke å ha gitt Hans Jørgen Lysglimt Johansen mulighet til tilsvar på et debattinnlegg, og ble da felt etter punkt 4.15 i VVP. Kritikk er en mildere fellelse enn brudd.

– Det er et ganske massivt angrep fra skribenten mot Alliansen og Lysglimt Johansen. Det er en del ord her som jeg ikke kan skjønne at ikke er et angrep, for eksempel selvhøytidelig, pompøs, rasistisk, voldsforherligende og fanatisk, sa Stein Bjøntegård, som representerer redaktørene i PFU.

NRK var den eneste redaksjonen som ble frikjent av de sakene som ble behandlet for åpne dører.

Tre felt bak lukkede dører

Fire saker gikk for lukkede dører i går. Tidens Krav ble felt for brudd på god presseskikk etter punkt 4.1 i VVP, som handler om saklighet og omtanke.

PFU mente også at Sandnesposten brøyt god presseskikk. De ble felt for brudd på punkt 3.2 om kildebredde og opplysningskontroll og 4.14 om samtidig imøtegåelse. Dette er de punktene som oftest feller redaksjonene.

Avisa Nordland fikk kritikk etter punkt 4.7, som handler om identifisering. I denne saken tok en eller flere utvalgsmedlemmer dissens.

Bergens Tidende ble frikjent.