VG-journalist og kommentator Øystein Milli følger med på livesendingen av en domsavsigelse i Borgarting lagmannsrett.
Arkivfoto: Marte Vike Arnesen
DEBATT:
Det som publiseres rutinemessig i pressemappene ett sted, behandles som statshemmeligheter et annet
Vil Justisdepartementet plukke opp igjen forslaget om nye regler om innsyn i straffesaksdokumenter?
- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentenes egne synspunkter.
Mandag denne uka ble Norsk Presseforbund kontaktet
av en journalist i en lokalavis i en relativt stor norsk by. Journalisten hadde
bedt om å få oversendt en fersk fengslingskjennelse, men den lokale tingretten
sa nei. Begrunnelsen var kort: Fengslingskjennelser er ikke omfattet av
offentlighetsloven.
Journalister som leser dette og som har jobbet
bare litt med krim vil allerede nå antakelig riste oppgitt på hodet. At
rettsavgjørelser ikke er omfattet av offentlighetsloven, betyr nemlig ikke at
det ikke kan eller skal gis innsyn i
dem.
Ikke uvanlig
Daglig får norske journalister innsyn i slike kjennelser. Flertallet av
tingrettene legger kjennelsene ut i domstolenes digitale pressemapper. Sånn får
norske medier mulighet til å følge med på, og om nødvendig kikke påtalemyndigheten
og domstolen i hvert fall litt i kortene.
Avslaget nevnt ovenfor er ikke helt uvanlig. En
årsak til det er at regelen som gir journalister rett til innsyn i slike
kjennelser ikke finnes i noen lov. Grunnlaget for utlevering er utviklet
gjennom langvarig praksis i domstolene selv.
Det gjelder også mange av de andre reglene som
regulerer innsyn i straffesaker. Noe er i domstolloven, noe i
straffeprosessloven, noe i politiregisterloven (og forskriften), noe i
påtaleinstruksen og noe basert på rettspraksis. Det uoversiktlige rettslige
bildet gjør at vi ser noen, for å si det rett ut, håpløse avslag. Men det gjør
også at praksisen mellom landets domstoler kan variere stort i hva som
utleveres. Det som publiseres rutinemessig i pressemappene ett sted, behandles
som statshemmeligheter et annet.
Heldigvis er det mulig å gjøre noe med alt
dette.
Foreslår endringer
I februar 2021 leverte professor Ragna Aarli
utredningen «Dokumentoffentlighet i straffesaker» til Justis- og
beredskapsdepartementet. Utredningen inkluderer forslag om å blant annet sy
sammen dagens lappeteppe av regler og praksis, og samle det i nye bestemmelser
i straffeprosessloven.
Hun foreslår også en viss utvidelse av innsynsretten for
allmennheten, og en noe større utvidelse i innsynsretten for journalister i
redaktørstyrte journalistiske medier. For eksempel i fengslingskjennelser.
Eller dokumenter som er lagt fram i åpen rett.
I mars 2022 sendte departementet utredningen
ut på høring. I høringen var det motstand fra enkelte, særlig politiet, men
også bred enighet om å samordne og
klargjøre dagens regler, som Oslo statsadvokatembeter skrev i sitt høringssvar.
Nå håper vi departementet tar saken videre. Tirsdag
18. juni har statssekretær Hans-Petter Aasen (Sp) muligheten til å si noe om
det. Da stiller han på et frokostmøte om åpenhet i straffesaker i Pressens Hus,
sammen med blant andre Ragna Aarli, lagmann Tonje Vang, førstestatsadvokat
Lars-Erik Alfheim og Merete Smith, generalsekretær i Den Norske
Advokatforening.
Møtet arrangeres av Norsk Presseforbund, Norsk Journalistlag
og Norsk Redaktørforening.
Slitsom å tolke
Bakteppet for seminaret er Aarlis forslag, men
også et mer alvorlig faktum enn at det er slitsomt for landets tingretter og
journalister å finne og tolke dagens regler:
Dagens rettstilstand, med
utdaterte formelle regler og få objektive kriterier, gjør det i mange tilfeller
vanskelig eller umulig å få innsyn i de tilfellene hvor det er størst behov for
offentlig kontroll av myndighetsutøvelsen. Fortsatt er det sånn at det kan være
avgjørende for en journalist å ha et godt forhold til en politiadvokat for å få
ut relevant informasjon om en straffesak - og brysomme journalister kan for
enkelt møtes med stengte dører. Det gjør det i mange tilfeller vanskelig, for
ikke å si umulig, å drive kritisk krimjournalistikk eller avdekke justisfeil.
Straffesaksdokumenter trenger ikke å være
omfattet av offentlighetsloven. Men vi trenger oppdaterte, forutsigbare regler
som gir bedre muligheter for kritisk journalistikk.