Inge Berge. Foto: NA24

Tøff om trafikk

I løpet av august skal NA24 komme opp i gamle trafikkhøyder, men litt over en uke før månedens slutt er de fortsatt ikke på topplisten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Næringslivsavisen NA24 har ikke vært notert på topplisten til TNS Gallup på fem måneder. Sist nettstedet var notert, som var i uke 12, besøkte 70.577 unike brukere NA24 i døgnet. Det plasserte den tidligere TV 2-eide nettavisen over 18.000 bak Hegnar Online, 35.000 bak DN.no og nesten 65.000 bak E24.

I slutten av juli gjorde NA24s sjefredaktør Inge Berge det klart overfor konkurrent DN.no at de kom til å bli grundig slått av NA24 innen august er omme. Litt over ei uke før sin egen tidsfrist, er NA24 fortsatt ikke inne på topplisten.

Eplekjekt

– Det var et ganske eplekjekt utspill fra deg, spesielt med tanke på at dere ikke har vært på topplista på en stund. Hvordan skal dere klare det?

– Synes du det er eplekjekt?

– Ja, det er klart. Dere var minst blant næringslivsavisene da dere var notert sist.

– Det er ikke eplekjekt når du ser på historien, jeg forstår ikke spørsmålet. Jeg synes vi er der vi skal være og på det nivået jeg mener er realistisk, sier Inge Berge.

Berge viser til at NA24 ifølge TNS Gallups spørreundersøkelse forbruker og Media hadde 330.000 unike brukere i snitt i uken i andre kvartal. Den siste uken de lå på topplisten med 332.785 unike, omtrent 50.000 foran Hegnar og nesten like mange bak DN.no.

Nettmålinger

Men det er forskjell på ukentlige og daglige besøkende, og det er sistnevnte som er blitt den offisielle «valutaen» når Nett-Norge skal selge reklameplasser. Også Berge erkjenner at det ikke hjelper med ukentlige tall når det er dagtall som teller.

– Det gjør det ikke, men det viser at det har vært god trafikk hele tiden.

– Men klarer dere ambisjonen om å klatre opp på andreplassen igjen?

– Ja, det er jeg ganske sikker på.

NA24s sjefredaktør forteller at fraværet fra topplisten skyldes tekniske problemer som følge av konstellasjons- og eierskifter.

– Det handler ikke om uvilje til å telle trafikk, det er en teknisk grunn til det.

Andeler

Han forteller at man i NA24 er ganske utålmodige med å komme tilbake på topplisten, noe han regner med vil skje fra uken av. Utålmodigheten skyldes at man må være på listen fordi annonsørene ønsker det. Han forteller i samme åndedrag at NA24 likevel har solgt bra med annonseplasser.

Til uken kommer også ny design på NA24, og med den mener han at nettstedet vil kapre andeler fra konkurrentene.

– Jeg tror vi kommer med den kuleste designen på denne siden av 2009 i hvert fall. Det er en del av revitaliseringen av NA24, som også gjør at jeg tror vi kommer til å kapre både masse annonsører og lesere.

(Undertegnede arbeidet som mediejournalist i NA24s medieseksjon Propaganda fra mai 2006 til mai 2008.)

Powered by Labrador CMS