Samtidig har det vært en svært hendelsesrik sommer innen amerikansk politikk generelt og rundt Donald Trump spesielt, som Document dekker tett.
– Viktig brikke
Document har fått 115 nye abonnenter bare i juli, opplyser Rustad til Journalisten.
– Det handler om at vi står på når det skjer noe, en elementær regel innen journalistikken. Leserne ser når man trår til, og honorerer det, sier redaktøren.
Han ønsker ikke å opplyse konkret om totaltallet abonnenter, men i årets pressestøttesøknad fra februar oppgir avisa en utbredelse på «mellom 200 og 500» i hvert av landets 15 fylker.
– Det er en spøk med litt alvor i seg også. Det var stor interesse i mediene for overgangen hans. Han er jo et lite unikum, 31 år gammel og allerede med en karriere i journalistikken bak seg, sier Rustad.
Redaktøren roser Teigens arbeidskapasitet og evne til å gli rett inn i redaksjonen.
– Han utfyller en viktig brikke i det teamet vi nå utgjør.
Annonse
Satser på Tiktok
Teigen er en av de Document-ansatte som har bidratt til å få avisas nye Tiktok-profil i gang i sommer, en flate redaktør Rustad selv erkjenner at han ikke skjønner seg så mye på.
På det sosiale mediet, under selvbeskrivelsen «Norges eneste based mediehus», har avisas konto nå over 5000 følgere. (Ifølge Dictionary.com ble det engelske slangordet «based» ofte brukt av alt right-miljøer på nett, om noe generelt positivt og riktig. Uttrykket har siden spredt seg til mer allmenn og ironisk bruk.)
En av Document-videoene, med et engelskspråklig intervju av den høyreradikale aktivisten Tommy Robinson, har oppnådd nær 700.000 visninger på to døgn.
Rustad har troen på at Document kan nå gjennom til nye lesergrupper med innsats på eksempelvis Tiktok.
– Teigen snakket i et nylig møte om at vi der henvender oss til unge mennesker som ikke har bagasje fra MSM - mainstream media. De stiller med nokså blanke ark når de møter oss, og vurderer oss ut fra «face value», sier Rustad.
Starter fra bunnen
Selv sier Teigen at han rødmer litt når sjefen viser til «Teigen-effekten». Men det har vært en morsom første måned i Document, med gode nye kollegaer, sier han til Journalisten.
– Vi har et bra team, der man kan kjøre på hvis man får en god idé. Vi satser mer på X og Tiktok, og det merkes. Tiktok startet vi helt fra scratch for få dager siden, sier Teigen.
Hans analyse er at en logikk om å stole på store medier som NRK eller VG i kraft av deres navn, ikke gjelder på samme måte på Tiktok.
– Vi opplever at flere yngre ikke føler at store mediehus gir dem svar på alt, men kan holde tilbake informasjon, og at yngre ikke bryr seg om slik politisk korrekthet på samme måte, sier Teigen.
– Det kan innvendes at Tiktok er en kanal for forenklede budskap og saker?
– Det kan det innvendes at Dagbladet også er. Alle medier må kunne formidle så leserne og seerne deres forstår. Da handler det om å tilpasse seg. Vi kan ikke forvente at alle brukere skal være interessert i å lese lange bøker, da er det opplagt vår oppgave som medier å tilpasse oss.