Lars Håkon Grønning sier at en svart bunnlinje i 2024 er innenfor rekkevidde.
Foto: Jørgen Braastad / E24
E24 over 100 millioner i minus på seks år: – Ikke et alternativ at det fortsetter
– Veien til positiv margin går gjennom økt topplinje, sier ansvarlig redaktør Lars Håkon Grønning i E24.
E24 leverte et underskudd på over 17 millioner for 2023. I pressemeldingen som fulgte resultatene til Schibsteds norske mediehus, la konserndirektør Siv Juvik Tveitnes vekt på at E24 nylig mottok både Skup-diplom og Den store journalistprisen.
Anerkjennelsen er trolig tiltrengt etter flere år med underskudd, men ifølge ansvarlig redaktør og administrerende direktør Lars Håkon Grønning er svart bunnlinje mulig i løpet av året.
– Styrt underskudd
E24 har vært i en uttalt investeringsfase helt siden Gard Michalsen satt ved roret fra 2018 til 2020. Over den perioden har nettavisen hatt et negativt driftsresultat på over 100 millioner kroner til sammen. Kurven på inntektene har dog pekt oppover.
E24-sjef Lars Håkon Grønning sier til Journalisten at de nå jobber for et positivt resultat i 2024.
– Men det
er ikke ferdigscora. De fleste har fått med seg at vi er inne i en krevende
periode for hele mediebransjen, så jeg skal ikke garantere et positivt resultat,
men det er innen rekkevidde og det vi jobber mot, sier han.
– Har Schibsted hatt et uttalt mål om når E24 skal
gå i pluss?
– Nei. Vi har vært inne i en investeringsfase med
et styrt underskudd, for å kunne investere i journalistikken. Det er har vært åpenbart
hele veien at vi skal tjene penger på et punkt.
– Ikke et alternativ
Investeringene som er gjort har styrket E24s posisjon betydelig, sier Grønning, som er et
godt utgangspunkt for å tjene penger. Han forteller at på tross av høy
inflasjon og økte lønnskostnader, har de klart å holde kostnadene mer eller mindre
stabile.
– Har Schibsted og E24 skissert noen alternative
løsninger om underskuddet skulle fortsette fremover?
– Det er ikke et alternativ at det fortsetter. Vi
skal bruke den styrka posisjonen vår til å tjene penger. Det er et krav alle
medier har, og vi kan ikke fortsette med underskudd inn i evigheten.
Grønning understreker at bunnlinja kan se stygg ut, men at
forbedringen de siste par årene har vært god.
– Vi hadde en forbedring på 40 prosent fra 2022
til 2023, og kommer vi oss rundt null i 2024, mener jeg utviklinga er veldig
god.
Må øke inntektene
Hvorvidt E24 får en god utvikling er avhengig at det
enten går færre penger ut, eller at det kommer flere penger inn. Grønning er
ikke i tvil hvilken av de to postene som skal få bunnlinja i svart:
– Vi skal øke inntektene våre. Det handler om å
fortsette trenden med at topplinja øker betydelig med økte annonseinntekter og abonnementsinntekter.
Veien til positiv margin går gjennom økt topplinje.
– Vil dere måtte kutte antall journalister?
– Det foreligger ingen planer, og det har ikke
vært diskutert kutt av journalister hos oss. Medieøkonomien er krevende for
absolutt alle medier, og det er mange usikkerhetsmomenter i makroøkonomien også, men nedbemanning har ikke vært noe tema.
– Etter planen
Styreleder i
E24, Christian Haneborg, sier til Journalisten at prosjektet E24 går etter planen. Schibsted visste det ville ta tid å gå forbi Dagens Næringsliv (DN) på
posisjon og direktetrafikk, påpeker Haneborg.
– Det har vi vært innforstått med, vi er
fornøyde med utviklingen E24 har hatt – og den har egentlig vært i tråd med
forventningene hele veien.
Schibsted og VG er langsiktige eiere, sier Haneborg, som
understreker at det fortsatt er vilje til å investere i nettavisen. Han tror
lønnsomheten ikke er langt unna, og sier at det er mye tålmodighet i Schibsted.
– Har det vært et uttalt mål om når man skulle
oppnå lønnsomhet?
– Opprinnelig regnet man at E24 ville nå lønnsomhet
i 2024.
– Hvordan ser dere på det nå?
– Vi er positive. Så får vi se hvordan året blir,
men vi opplever at utviklingen er som vi opprinnelig forventet. Det er selvsagt ikke
alltid man treffer 100 prosent på planer lagt for lenge siden. Men alt ser bra ut utifra alle parameterne.
Schibsted er innforstått med at det koster penger å ta en
tydelig nummer én-posisjon, sier Haneborg.
– Det hadde vært mye mer krevende om man ikke ble
større enn DN på direktetrafikk og posisjon. Så det er mye entusiasme i
Schibsted rundt å satse når man klarer det. Tallene viser at det blir satset, og
topplinjen har økt betraktelig, avslutter han.