Ser fremtid i nisje

Portalen er ferdig bygget, og så velger man å skille ut en av nisjene.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Egmont Hjemmet Mortensen har gjennom flere år bygget opp nettportalen Klikk.no til å bli en av landets største nettsider. Trafikken har blant annet kommet fra nettstedets mange samarbeidspartnere som Dagbladet, ABC Nyheter, Nettavisen og TV2.no, for å nevne noen.

Klikk.no har flere stoffsegmenter, men nå har de begynte å skille ut seksjonene til å stå på egne bein.

1. mai ble Foreldre.no relansert som ny merkevare og ny design. Tidligere har nettstedet vært klikk.no/foreldre.

Ifølge digital leder Tore Godager har det vært svært vellykket. Fra relanseringen til i forrige uke har direktetrafikken firedoblet seg. Nettstedet har gått fra 100.000 visninger direkte inn på siden til 400.000.

– Dette er en litt annen strategi enn å bygge opp alle nye tjenester under Klikk-merkevaren, men noe vi har gjort for å bli mer tydelig overfor brukerne på enkelte områder. De første resultatene fra denne tydeligheten har medført voldsom vekst i direktetrafikken til foreldre.no.

Den tidligere seksjonen har i snitt 330.000 unike brukere i uken, forteller Godager. Tydeliggjøring av produktet var en av årsakene til at seksjonen fikk egne bein å stå på. Det var ikke tydelig nok, men ved å skille ut opplever Egmont at stadig flere oppdager nettsiden gjennom søk.

– Dette er gjort ut fra et forbrukerperspektiv. Og så ser vi i tillegg at vi har helt andre brukere på den digitale tjenesten enn på printutgavene. Overlappingen var liten. Derfor må vi være et annet produkt på nett enn vi er på print. Vi vil være bredere og favne om flere stoffområder. Det virker som om vi har truffet godt.

– Mest spennende er kanskje utviklingen på mobile plattformer. Her ser vi at foreldre.no mobil vil passere nett allerede i høst, og at det er på kveldstid at det er størst trafikk. Sistnevnte ser vi gjelder på all vår forbrukerjournalistikk. I motsetning til nyheter som leses i hovedsak på dagtid, så er forbrukerjournalistikk via digitale plattformer primært konsumert på kveldstid. Vi har derfor bemannet opp på kvelden for å følge denne utviklingen.

 Ifølge redaktøren kan det være at det også kommer flere spin-off-sider fra Klikk. Det er avhengig av om stoffområdene er store nok og om de passer til å gjøre grep av samme kaliber.

Powered by Labrador CMS