Egmont HM. Foto: Birgit Dannenberg

Egmont øker bunnlinja

Varsler oppkjøp.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Egmont Hjemmet Mortensen leverte et driftsresultat på 151 millioner kroner i fjor mot 134 millioner kroner året før. Eierne kan glede seg over at bunnlinja viser et resultat før skatt på 165 millioner kroner. Det er 25 millioner kroner mer enn i 2012.

Økt driftsmargin

Omsetningen var i fjor på 1,156 milliarder mot 1,162 milliarder kroner i 2012. Det betyr at det danske selskapet bedrer driftsmarginen fra 11,5 prosent i 2012 til drøyt 13 prosent i fjor. 

Til sammenligning la konkurrenten Aller i januar fram et driftsresultat på 93 millioner kroner av en omsetning på 1,39 millioner kroner. Der endte driftsmarginen i det avvikende regnskapsåret på 6,7 prosent.

I en pressemelding fra Egmont uttrykker administrerende direktør Olav T. Sandnes tilfredshet med at resultatet forbedres i et krevende marked.

– Egmont HM har tatt markedsandeler i 2013 i så vel opplagsmarkedet som i annonsemarkedet, og styrker dermed sin markedslederrolle. Vi får tilbakemeldinger på at vi leverer høy kvalitet på produktene, både ovenfor forbruker og annonsør, sier Sandnes i meldingen.

Opplaget faller

Mediekonsernet eier titler som Hjemmet, Klikk.no, Her og Nå, Henne, Det Nye, Kamille og Mann.

Til tross for styrket resultat, fjoråret var langt fra et godt år opplagsmessig for landets største ukeblad- og magasinutgiver. Bladporteføljen fikk redusert sitt opplag med 72.013 eksemplarer. Til sammenligning var Her og Nås opplag alene ved utgangen av fjoråret på 76.668 blader.

Men det er ikke slik at alle bladene i konsernet falt. Seks titler økte opplaget med 15.278 eksemplarer. Dermed endte netto opplagsfall på 56.735 eksemplarer. Til sammenligning hadde konkurrenten Allers et opplag på 60.117 eksemplarer ved utgangen av fjoråret.

Vil bruke penger

Mens konkurrenten Aller skal kutte opp mot 100 millioner kroner, sier Egmont-sjefen til Dagens Næringsliv (DN) at han vil unngå heftige slankekurer. 

– Det er forskjellige måter å slanke seg på. Vi foretrekker å jobbe strukturert med kosthold og trening løpende for å redusere behov for periodisk jojoslanking, sier Sandnes til DN.

Han varsler overfor samme avis at selskapet planlegger oppkjøp. 

– Våre oppkjøp kommer ikke til å være i print, de kommer til å være digitalt.

Danske Egmont har vært eneeier i Egmont Hjemmet Mortensen siden de kjøpte ut Orkla Medias eierandel på 40 prosent for 950 millioner kroner i 2008.

Hjemmet Mortensen ble etablert i 1992 som følge av en fusjon mellom Egmonts Hjemmet og Orklas Ernst G. Mortensen Forlag. 

Powered by Labrador CMS