NRK lanserer apper for smart-tv i sommer. Foto: Martin Huseby Jensen

NRK gjør det «lettere» å «kutte kabelen»

Lanserer apper for spillkonsoller og smart-TV med internett-tilgang i sommer. Nye nettbrett-apper kommer også.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I løpet av sommermånedene lanserer NRK programvare, såkalte apper, for smart-TV-er og spillkonsoller som er tilkoblet internett. Dermed blir det mulig å se NRK-programmer i opptak uten tuner eller annet utstyr, som nettbrett eller PC.

På dette området følger allmennkringkasteren etter aktører som Netflix, HBO og VGTV.

On demand

Appene som lanseres til sommeren vil fungere på TV-er og spillkonsoller fra produsentene Sony, Nintendo, Philips, Samsung, LG og Panasonic. NRK lanserer to versjoner: én for TV og én for barnetilbudet Super. Programmene fungerer på  2013- og 2014-modeller. 

– Innholdet i appene vil være on-demand opptak, ikke direkte. Direkte-TV får man på en annen knapp på fjernkontrollen. I appene ønsker vi å fokusere på muligheten til å se ting du har gått glipp av, sier redaksjonssjef Erik Bolstad for spillerne i NRK.

Lanseringen gjør det i praksis mulig å se NRK-programmene i opptak uten tuneren, som er mottageren som gjør at eieren av TV-en må betale NRK-lisens. Men Bolstad avviser at det er et paradoks at NRK med det nye tilbudet gjør det lettere å «kutte kabelen».

– Det vi gjør nå er ingen strategisk endring. Vi tenker at dette bare er en naturlig utvikling i publikumstilbudet nå som smart-TV-ene er så utbredt, og den lille og store skjermen smelter sammen.

Må distribuere riktig

Da NRK-ledelsen presenterte seg for det nye Kringkastingsrådet i forrige uke, la den vekt på at distribusjon er like viktig som å produsere godt innhold.

Ifølge tall fra NRK har 95 prosent av husstandene TV. 38 prosent har TV med internett-tilgang.

– Vi kan produsere innhold til vi er blå. Det hjelper ikke hvis vi ikke klarer å distribuere det på riktig måte, og at vi når fram, sa kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen.

Han viste blant annet fram en graf som viste hvordan seingen av et barneprogram skjøt i været da den ble gjort lettere tilgjengelig på nett.

Samtidig som NRK lanserer et tilbud på smart-tv kommer nye apper til Ipad og Android-nettbrett.

Titalls tusen tv-er

Elektronikkbransjen har ikke tall på hvor mange smart-TV-er som ble solgt i fjor. Men Elkjøp, som selger to av fem TV-er her i landet, sier at annenhver TV som ble solgt i fjor var «smart».

– Det vil si at vi i 2013 solgte anslagsvis 60-70.000 TV-er av denne typen i våre butikker, sier kommunikasjonssjef Øystein Schmidt til Journalisten.

NRK-lisensen er i år på 2.729,16 kroner.

Powered by Labrador CMS