Sosiale medier-sjef i Dagens Næringsliv, Eirin Larsen, mener det har blitt mer problematisk for seriøse medier å bruke Twitter, eller X.

– Få grunner for norske medier til å bruke Twitter/X nå

DNs some-sjef mener dagene er talte for Twitter/X som leverandør av dagsorden.

Publisert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Sosiale medier-sjef i Dagens Næringsliv, Eirin Larsen, mener det er uproblematisk for norske medier at Twitter/X fjerner mulighetene til å inkludere artikkeltitler i poster på det sosiale mediet. 

Endringen, som inntraff før helga, fører til at delte artikler til forveksling ser ut som et delt bilde. 

Ingen trafikk-driver

Journalisten har tidligere omtalt hvordan det danske magasinet Zetland omgår endringen, men ifølge Larsen bør ikke norske medier bry seg nevneverdig.  

Først og fremst fordi Twitter/X  ikke har vært noen særlig relevant plattform for å drive trafikk for norske medier på veldig mange år, sier Larsen til Journalisten. 

– Klarer man å skrive en god innsalgstekst klikker nok folk, hvert fall når man er blitt kjent med nytt design, sier hun.  

Lenge har plattformen vært viktig for meningsbærere, journalister og politikere for å kunne sette dagsorden, mener Larsen. Selv om den har vært smal, har den vært viktig, men også dette dabber av, mener hun.  

Elon Musk-effekten

For det er ingen tvil om at Elon Musk har endret plattformen etter det mye omtalte oppkjøpet. Ifølge Larsen har desinformasjonen økt, det er mer innhold man ikke vil ha, og man blir bedt om å betale for å bli verifisert. 

Her til lands viser tall fra Ipsos at daglige brukere av plattformen har falt fra 11 prosent til 8 prosent fra første til andre kvartal i år, og Larsen mener man også kan se utslag hos mediene.  

Det er Elon Musk-effekten, sier Larsen, som  mener forutsigbarhet og tillit til plattformen er viktig for mediene.  

– Etter at han kjøpte opp Twitter har det skjedd veldig mye rart. Det er få grunner for norske medier til å bruke Twitter/X nå, både kvalitativt og kvantitativt, sier hun. 

Det er likevel unntak, og for journalister som dekker finans eller fotball, er det fortsatt en viktig kanal, presiserer Larsen. 

Alternativer

Dersom dagene er talte for Twitter/X som en plattform der man kan sette dagsorden, vil kanskje brukerne se seg om etter et annet alternativ. Foreløpig ser det ut til at LinkedIn har overtatt noe av funksjonen i Norge, mener Larsen. 

– Noen nevner Bluesky og Substack, og Meta har lansert Threads, men ikke i Europa. 

Uansett er det færre norske medier og seriøse aktører som har viktige ting å melde, som fortsatt bruker Twitter/X som kanal, sier Larsen. Også fordi det er blitt mer problematisk. 

– Musk er jo tydelig på at han ikke liker oss i «mainstream media», så det blir nok ikke bedre arbeidsvilkår. Å fjerne muligheten for artikkeltitler senker trafikken, og det rammer amerikanske medier allerede. 

– Du tror han gjør det med vilje for å ramme mediene? 

– Det kan jeg ikke slå fast, men han har nok visst at det har en stor effekt i USA. Han har økt lastetiden til Facebook, New York Times og flere, så han skyr i alle fall ikke slike virkemidler mot de han ser på som konkurrenter, eller bare ikke er enig med, avslutter hun. 

Powered by Labrador CMS