Endringene gjelder for Facebook, Instagram og Threads.
Tilbake til røttene
– Vi skal tilbake til røttene våre og fokusere på å redusere
feil, forenkle retningslinjene våre og gjenopprette ytringsfriheten på
plattformene våre, sier Zuckerberg i en video publisert på Facebook (se videoen nederst i artikkelen).
– Mer spesifikt, her er hva vi skal gjøre: Først skal vi
kvitte oss med faktasjekkere og erstatte dem med «fellesskapsnotater» som ligner
på X, med start i USA.
Zuckerberg sier videre i videoen at systemene selskapet har
i dag for å modere innholdet, gjør for mange feil. Men han legger til at Meta
fortsatt skal moderere innhold relatert til narkotika, terrorisme og utnyttelse av
barn. Og at dette vil gjøres «aggressivt».
– Vi bygde mange komplekse systemer for å moderere innhold,
men problemet med komplekse systemer er at de gjør feil, sier Zuckerberg.
– Selv om de ved et uhell sensurerer bare én prosent av
innleggene, er det millioner av mennesker, og vi har nådd et punkt hvor det
bare er for mange feil og for mye sensur.
«Community Notes»-system som Elon Musk innførte etter at han
kjøpte selskapet som tidligere het Twitter, har fått ros fra konservative i
USA, ifølge NBC News – som omtaler løsningen som «en blanding av
faktasjekking, trolling og annen fellesskapsdrevet oppførsel».
Annonse
Påvirker ikke Norge
– Foreløpig har Meta bare annonsert denne endringen for USA. Vår nåværende avtale ble i fjor forlenget ut 2025, og vi avventer eventuelle indikasjoner på om dette nå endres eller gis en endelig sluttdato, sier Stian Eisenträger, ansvarlig redaktør og daglig leder for Faktisk.no, til Journalisten.
Han forteller videre at faktasjekkprogrammet til Meta har hatt stor betydning for faktasjekkere internasjonalt.
– De har investert mye ressurser i å styrke faktasjekkorganisasjoner over hele verden, blant annet gjennom ulike opplæringsprogrammer og kurs. Mange små organisasjoner med trange budsjetter har fått trening i bruk av sosiale medier og digital utvikling som de ellers ikke ville ha hatt råd til. Om programmet skulle legges ned, kommer det helt klart til å svekke det internasjonale faktasjekkmiljøet.
På spørsmål om en eventuell nedleggelse også i Norge vil påvirke Faktisk.no økonomisk, svarer Eisenträger:
– Økonomisk betyr dette lite for oss i Faktisk. De siste årene har vi bevisst vært tilbakeholdne med å merke innlegg i sosiale medier som feilinformasjon. Dagens praksis er at vi bare merker svindelannonser og åpenbart manipulerte eller falske bilder.