Facebook vil innynde seg hos avisene igjen

Ett års tid etter at flere mediehus ga opp å bruke Facebooks Instant Articles, er nettgiganten på frierferd igjen med en oppdatert versjon.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Instant Articles skulle gjøre det raskere for leserne å få opp artikler som ble delt på det sosiale nettverket. Samtidig skulle det gi bedre inntekter og lesertall for mediene.

I første runde klarte Facebook bare å levere på den første delen av løftet, og mange medier hoppet av Instant Articles. Nå prøver Facebook seg igjen og lover bot og bedring, men mediehusene er fortsatt skeptiske, skriver Dagens Næringsliv.

I den nye versjonen av Instant Articles kan mediene legge artikler bak betalingsmur. Facebook skal også hjelpe nettavisene med å holde på leserne og tilbyr mer varierte annonseløsninger. Nå vil selskapet igjen ha med seg aktører som VG, Aftenposten og NRK.

– Generelt er dette interessante endringer, men vi har ikke tatt stilling til dette ennå. Vi lytter til erfaringen fra andre og følger produktutviklingen, sier Eirik Winsnes i Aftenposten, som ikke testet Instant Articles i forrige runde. VG er derimot blant dem som prøvde, men deretter ga seg fordi den økonomiske gevinsten uteble.

Digitalredaktør Ola Stenberg sier avisen er åpen for nye tester, men at sosiale medier-giganten foreløpig ikke har overbevist om at de har modeller som skaper god forretning for VGs del.

Powered by Labrador CMS