Tidligere TU-redaktør Svein-Erik Hole fremførste sine kritikk mot fagpresseeiere under et arrangement i Pressens hus.
Foto: Roger Aarli-Grøndalen
DEBATT:
Fagblader har eiere som bidrar til mangfold
Fagpressen svarer på kritikken fra Svein-Erik Hole.
- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentenes egne synspunkter.
Tidligere TU-redaktør Svein-Erik Hole deltok i forrige uke på Norsk Mediehistorisk Forenings seminar der han hevdet at organisasjoner sjelden er de beste eiere for fagmedier med ambisjoner. Dette underbygger han med at organisasjoner ikke er profesjonelle eiere med kompetanse og ekspertise på media.
Profesjonelt eierskap
Hole begrunner behovet for et mer profesjonelt medieeierskap
med at man digitalt konkurrerer i det åpne markedet med Schibsted og Amedia.
For å hevde seg i denne konkurransen, bidrar ikke organisasjoner godt nok som
utgivere til at mediene lykkes med den digitale utviklingen, mener Hole.
Som eksempel på et hederlig unntak viser Hole til sin
tidligere arbeidsplass, Teknisk Ukeblad. «TU har gått fra å være et magasin som
bare leses av ingeniører, til å bli en digital medieaktør som treffer veldig
bredt og som har fått større innflytelse der beslutninger fattes», sier Hole.
Videre sier han at TU-eierne Nito og Tekna har som mål å avvikle sin økonomiske
støtte til utgivelsen innen 2029, samtidig som de inviterer til et bredere og
mer profesjonelt eierskap.
Noe rett
Svein-Erik Hole har selvsagt rett i at profesjonelle
medieeiere har ressurser og muligheter til å bidra mer effektivt til den
digitale transformasjonen enn for eksempel en fagforening. Det er en utfordring
at fagmedier ikke er kommet like langt som andre medier i å drive
produktutvikling basert på datainnsikt på innlogget plattform.
Hole skal også
få rett i at økonomi er en sentral driver for å sikre innovasjon. Det er
likevel ikke slik at eierens digitale mediekunnskap er det eneste viktige for
at et fagmedium.
Feil ut
Resonnementet til Hole tar utgangspunkt i posisjonen de
klassiske nyhetsmedier har i markedet. Det er her Hole kommer feil ut.
Utgangspunktet for organisasjonseide fagmedier er ikke å nå bredest mulig ut i
en allmenhet. Målet er å være en åpen, viktig og troverdig stemme i
samfunnsdebatten basert på kunnskap fra saksområder som breddemediene ikke
dekker.
Velger bort kjerneleseren
Strategien Hole applauderer innebærer at man forlater
fokuset som tradisjonelt har vært rettet mot medlemmet som kjerneleser. Det er
denne kjerneleseren som er årsaken til at man i TUs tilfelle i det hele tatt
ble etablert for vel 170 år siden, og at publikasjonen eksisterer i dag.
Det er
kjerneleseren som gjør fag- og nisjemedier kommersielt annerledes enn
breddemedier, og interessante for de annonsører som spesielt henvender seg til
målgruppen.
Det er et strategisk og redaksjonelt valg med
betydelig risiko når man velger å skifte målgruppe for en publikasjon. Et slikt
skifte betyr også å bytte konkurransearena, fordi journalistikken distribueres
bredere digitalt.
Organisasjonsdemokratiet
De aller fleste organisasjonseide fagmedier er forankret i
medlemsbesluttede vedtekter for en publikasjon som fritt og uhildet skal kunne
følge opp ledelsen og det interne livet i organisasjonen. Denne oppgaven er det
kun frie og uavhengige fagmedier som har.
Denne demokratiske funksjonen i organisasjonen er uavhengig
av om journalistikken distribueres digitalt eller på papir. Det virker som om
Svein-Erik Hole ser helt bort fra dette perspektivet når han hevder at hvis organisasjonen ønsker et talerør inn til
bransjen, kan de fjerne Redaktørplakaten og heller bemanne opp
kommunikasjonsavdelingen.
Hvis de ønsker å sikre samfunnsoppdraget for frie og
uavhengige medier, så finnes det ofte en bedre eier til å forvalte den oppgaven,
hevder Hole.
Det fremstår som om Hole ser bort fra fagmediets rolle i
organisasjonsdemokratiet, og viktigheten av at medlemmet er årsaken til at
organisasjoner i det hele tatt holder seg med fri journalistikk.
Fagpressen har vært medlem i Norsk Presseforbund siden
1996, og medlemskriteriene er som i de øvrige presseorganisasjonene. Det er og
skal være et tydelig skille mellom kommunikasjonsarbeid og uavhengig
redaksjonell virksomhet i fagpressen, som i den bredere pressen. Det skriver
både utgivere og redaktører under på når de søker medlemskap i
presseorganisasjonen Fagpressen.
Fagmedier er på helt lik linje med alle andre
redaktørstyrte medier del av PFU- ordningen, pressens egen selvdømmeordning.
Eiermangfold
Et bredt eiermangfold sikrer at vi har redaktørstyrt og
samfunnsviktig journalistikk innenfor en rekke tematiske områder i Norge.
Fagpressen har i dag flere enn 200 forskjellige eiere. Dette sikrer at vi har
en stor bredde av utgivere. Norsk fagpresse representerer temajournalistikk fra
for eksempel helse, pensjonister, kommuner, forsvar, skole, utdanning,
arbeidsliv, landbruk, skogbruk, håndverk, industri, infrastruktur, transport,
juss, politi, energi, politikk, kultur, litteratur, bil, båt og friluftsliv.
Dette er bare et utvalg av tema som dekkes kontinuerlig av norske fagmedier.
Hole avsluttet sin presentasjon med å si at det er stor
interesse for mange fagmedier og selv om fagpresse er seint ute, så er det
fortsatt muligheter på egen kjøl i samarbeid med andre med rette digitale
kompetanse.
Dette er vi enig med Hole i!