Håkon Borud er ansvarlig redaktør i Tønsbergs Blad. Foto: Birgit Dannenberg
Tønsbergs Blad blir gratis
Men bare en gang i uken.
Lokalavisene tar stadig nye grep for å sikre abonnementsbasen og annonsetilgangen. Siste ut er Tønsbergs Blad og Farsunds Avis. Fra nyttår skal Tønsbergs Blad fulldistribueres i Tønsberg og Nøtterøy en gang i uken, og da er avisen gratis. Ikke så ulikt det Aften gjør i Oslo.
Ansvarlig redaktør Håkon Borud beskriver dette som en endring i forhold til tidligere fulldistribusjoner. Da har avisen konsentrert seg om én og én kommune, og fulldistribuerte da ofte i en toukers periode. Nå har Edda-avisen fokusert på to av kommunene i håp om å tiltrekke seg flere abonnenter.
Prøvesmak
– Målet er det samme som alle andre fulldistribusjonskampanjer – å gi en prøvesmak av avisen. Og så håper vi at flere vil lese oss og at de kanskje til og med finner oss så spennende at de vil begynne å abonnere.
Opplaget til avisen vil en gang i uken ligge like under 40.000. Snittopplaget til Tønsbergs Blad var i 2008 på 29.785 aviser. Det blir kostnadskrevende. Borud forteller at avisen i første omgang skal distribueres på denne måten i ett år, så ser han på om det smaker like mye som det koster.
Farsunds Avis går man hakket lengre enn i Tønsbergs Blad. Lokalavisen vil hver torsdag bli regionavis under navnet Lister. Annenhver uke vil den bli fulldistribuert gratis til husstandene i regionen. Men de som ønsker regionavisen levert i postkassen hver uke, må abonnere – enten på Farsunds Avis eller Lister.
Annonseøkning
Dermed tar avisen med ansvarlig redaktør Sveinung W. Jensen Listerutgaven av Farsunds Avis et steg videre.
Likevel er ikke alt gitt, for Jensen forteller at prosjektet avhenger av annonseinntektene er gode nok. Da finanskrisen kom til Norge, var Farsunds Avis blant de mange avisene som ble rammet av annonsetørken. Men Jensen opplever at annonsene er på vei tilbake igjen nå.
– Man trenger ikke nødvendigvis å kjøre tykke aviser, vi kan kjøre avis på 32 sider. Vi er opptatt av at dette skal være god butikk for oss. Derfor må tykkelsen i avisen være bestemt av annonsemengden, sier han.
Jensen forklarer at bakgrunnen for satsingen er at Farsunds Avis har kommet ut en gang i uken som en Listerutgave med mer stoff fra regionen. Men, som han sier, er ikke merkenavnet Farsunds Avis like bra i Flekkefjord og Kvinesdal. Derfor bytter avisen også navn på torsdagene.
Respons
Målet er som i Tønsberg, flere abonnenter. Derfor har redaktøren også lagt opp til at de som bor utenfor Farsunds Avis’ naturlige nedslagsfelt, og ikke ønsker lokalavisen, kan abonnere på kun Lister.
– Vi føler ikke det er noen stor risiko. I Kvinesdal og Flekkefjord ønsker vi spesielt å teste responsen og betalingsviljen.
Jensen forklarer at gratisopplaget til Lister blir på over 14.000 aviser, Farsunds Avis hadde i fjor et opplag på like over 6000.