NRK,
VG og Fædrelandsvennen ble kveldens store vinnere da Medieprisene ble delt ut i Bergen. Alle tre fikk med seg fire priser under kveldens prisutdeling på Ole Bull scene.
Bak arrangementet står Mediebedriftenes Landsforening.
Fædrelandsvennen stakk av med hovedprisen, og ble med dette kåret til Årets mediehus. Bergens
Tidende vant Årets nyskapning for deres breakingbot og KK ble kåret til Årets magasin kun to år etter forrige gang de vant prisen.
Her
er alle vinnerne:
Årets
forside
Annonse
«En
bønn om fred» - Vårt Land
Juryen: «Forsiden viser både ro og uro på en sober og verdig måte. Når Vårt
Lands lesere går inn i den stille tid, møtes de av sterk symbolikk på fronten i
det julestjernen går over i rakett over stallen i
Betlehem. Forsiden viser avistegningens enorme
kraft og gir et brutalt bilde og perspektiv på at julefred ikke er noe alle kan
ta som en selvfølge. Kudos!»
Årets
cover
Annonse
«Politiets
bomskudd» - Politiforum
Juryen: «Umiddelbar
stoppeffekt! Papirets styrke brukes til det fulle, og løfter historien til nye
høyder. Grepet med gjennomhulling tvers
igjennom utgaven, som av et pistolskudd, gir leserne en brutal
påminnelse om hva det hele handler om. Kreativt, lekent og uhyre virkningsfullt.»
Årets
lokale nyhets-/sportsdekning
Excellence: «Ekstremværet Hans» - Hallingdølen
Juryen: «Når
hele dalen nærmest revnes av uvær og unntakstilstanden er et faktum, blir
lokalavisa samlingspunkt og uhyre viktig. Hallingdølen er sitt ansvar bevisst
og er tett på med både fotografer og journalister, og gir lokalmiljøet
livsviktig informasjon. Selv i de mest ekstreme værsituasjonene og med krevende
arbeidsforhold, evner avisa å levere en dekning med dybde, kreativitet og et
imponerende overskudd.»
Vinner: «Milliardæren» - Adresseavisen
Juryen: «Rystende,
sjokkerende, imponerende og hjerteskjærende på samme tid. En journalistisk
sliteseier og et meget krevende innsynsarbeid ligger bak denne elleville saken
som inneholder avsløringer om direkte lovbrudd, grov utnyttelse av arbeidskraft
og bevisst misbruk av velferdsstaten. Journalistikk som setter dagsorden og
tviholder på den til kommunene endrer politikk og retningslinjer. Det er dette
som er selve samfunnsoppdraget i praksis.»
Årets
nasjonale nyhetsdekning
Excellence: «NRKs dekning av krigen i Midtøsten» - NRK
Juryen: «Når verden rammes av nok en brutal konflikt står nyhetsredaksjonen
fjellstøtt. Å dekke alle konflikters mor er meget krevende og til tider umulig.
Her jobber nyhetslaget sammen på et imponerende vis, og etterstreber å formidle
konflikten fra alle sider. Viktigheten av å ha dyktige medarbeidere i felt
kommer virkelig frem, og er helt avgjørende for dekningen. Korrespondentene
leverer sterke intervjuer, innsiktsfulle direkterapporter og viser en enorm
styrke i denne dekningen.»
Vinner: «Politikernes aksjer og habilitet» - E24
Juryen: «En av de største politiske skandalene i nyere
norsk historie blir ikke avslørt av politiske ringrever og de med lengst
fartstid i bransjen. Men av sultne, ambisiøse og nysgjerrige sommervikarer,
ansatt i en redaksjon som gir dem muligheten og friheten til å gyve løs på
makta. Ved å gjøre tydelige prioriteringer og hele tiden
jakte neste, vesentlige steg i saken, klarte E24 å være først med de viktigste
omdreiningene - til tross for at alle de store redaksjonene i landet etter
hvert jobbet med det samme sakskomplekset. Viser hvor viktig det er at vi alle ser ting i nytt lys og med friske briller. Imponerende
stamina og journalistisk teft. Kudos!»
Årets nasjonale sportsdekning
«Ingebrightsen-dramaet» - VG
Juryen: «Når det er drama i Norges mest kjente idrettsfamilie, ligger
sportsredaksjonen tett på og følger saken fra flere sider. En vond familiestrid
behandles med varsomhet, men med journalistisk teft som drar saken fremover og
som kulminerer i at brødrene forteller sin side i en kronikk. Også etter dette
er avisa nyhetsledende og dekker ikke bare en familiekonflikt,
men også et sportslig samarbeid som røk og et annet som blomstret opp. Bravo!»
Årets lokale historie
Excellence: «Historien om Oskar» - Halden Arbeiderblad
Juryen: «En unik nærhet til leserne gjør at avisa inviteres inn når livet er på
sitt vondeste og vanskeligste. Det blir det journalistisk gull av. Sobert og
verdig fortalt, med fint samspill mellom tekst, lyd og bilder som gjør saken
ekstra god. En historie som når ut over eget dekningsområde, griper fatt i
leseren og ikke slipper taket.»
Vinner: «Jakten på familiefaren» -
Stavanger Aftenblad
Juryen: «Gjennom klassisk fortellende journalistikk tas leseren med bak
kulissene, helt fra tipset mottas av etterforskerne, pågripelse, arrestasjon,
avhør, rettssak, domfellelse og tiden etter. Historien gir et sjeldent innblikk
i et rystende samfunnsproblem som dessverre bare øker i omfang. Langvarig
kildearbeid basert på høy tillit og gjensidig respekt resulterer i en
gjennomarbeidet, vond og viktig sak. Her viser Aftenbladet journalistisk teft
og presenterer historien på en verdig og opplysende måte.»
Årets nasjonale historie
«Omsorg bak lukkede dører» - NRK
Juryen: «Det gjør så ulidelig vondt å se disse sårbare gamle menneskene bli
behandlet uverdig. Derfor er det så utrolig viktig at NRK tør å gå etter saken,
og fortelle historiene. Imponerende mot hos de ansatte som varsler og beretter
om uretten som blir begått. Redaksjonen vokter tilliten de er gitt vel, og
evner å sette søkelys i de mørkeste rom i eldreomsorgen.Dagsordensettende og
,for mange, livsviktig journalistikk. Takk.»
Årets magasinfoto
«Etter raset» - Tomm W. Christiansen,
Aftenposten
Juryen: «Brått blir verden røsket opp og skylt vekk.
Fotografen fanger fortvilelsen, tapet og stemningen på en fantastisk måte, og
viser hvilke enorme krefter som har filleristet hverdagen i Hallingdal. Det
hviler en egen ro over disse urolige bildene. Et øyeblikk i livet, fanget på
mesterlig vis.»
Årets inspirasjonssak
Excellence: «Norges
blideste evakuerte» - TV 2
Juryen: «Sånn vil vi møte livet! Akkurat sånn! Nydelig fanget av TV2s team når
uværet herjer og evakueringen er et faktum. Her finner journalisten gull på
gamlehjemmet. FOR et livsmot og FOR et skup. Det er dette journalistikk handler
om, være på rett sted til rett tid og møte folk akkurat der de er. Vi burde
alle være litt mer som Arnstein. Strålende fortalt av TV2!»
Vinner: «Mataksjonen» - Fædrelandsvennen
Juryen: «Det
er vondt når folk ikke har råd til mat i verdens rikeste land. Det er godt å
kunne hjelpe. Fædrelandsvennen setter samfunnsansvaret sitt i system på en
kjærlig og raus måte, og inspirerer sørlendinger til å fylle frysere med mat
til byens fattige. Dette er klokt, inkluderende, varmt og fellesskapsbyggende.
Når store deler av byen bidrar og matutleveringene øker, er suksessen et
faktum. Dette bør inspirere mediehus over hele landet!»
Årets
lokale nyhetsnettsted
Fædrelandsvennen
Juyren: «En
god bredde i tilbudet både på breaking, undersøkende journalistikk,
direkterapportering og podcast. Fremstår som et komplett lokalt nyhetsnettsted,
som leverer jevnt knallgod journalistikk, skaper community rundt avisa og viser
et overskudd til å ta nye initiativ. Har i 2023 hatt en imponerende digital
abonnementsutvikling, og tydelige journalistiske grep har gitt en formidabel
trafikkvekst. Laget viser en enorm styrke, vilje og energi, noe som
sørlendingene virkelig får nyte godt av. Imponerende på alle mulige måter.»
Årets
nasjonale nyhetsnettsted
VG
Juryen: «Årets
nasjonale nyhetsnettsted har en vanvittig evne til å nyskape seg selv, igjen og
igjen. Og de gjør det som et LAG. Det er kvalitet i absolutt alle ledd. Det er
viktig, det er lekent, det er lekkert. VG vet at dagens nettaviser er mest
tilpasset «mann, 47» og sparer ikke på noe når de bestemmer seg for å ta damer
på alvor. Imponerende daglig nyhetsdriv, kombinert med solide graveprosjekter,
krevende krigsdekninger og underholdning. Hos VG er det noe for alle. Har i
2023 markert seg som verdensledende på AI i journalistikken og pløyer ny mark
som kommer alle til gode. At alle blir bedre, gjør også VG bedre. Imponerende.»
Årets
nisjenettsted
E24
Juryen: «En
ung redaksjon som evner å tiltrekke seg nye talenter og la dem ta plass. E24
har i 2023 satt nasjonal dagsorden flere ganger, og hatt en betydelig økning i
dekning og levert sitt aller sterkeste trafikkår noensinne. Når landet og
verden er i urolige økonomiske tider, er de sitt ansvar bevisst og tar sin
rettmessige plass i dekningen, og driver nyhetsbildet fremover. De gir leserne
kjempegod dag-til-dag-dekning, og viser vilje til å være viktig. Bevisst bygget
redaksjonen opp til å bli en stabil leverandør av grundig, undersøkende
journalistikk, og var en av de mest toneangivende redaksjonene i Norge i 2023.
Nå vet alle hvem de er, snakk om lagseier!»
Årets
redaksjonelle event
«Mataksjonen» - Fædrelandsvennen
Juryen: «Sørlandet
er sol og sommer, men der sola skinner sterkest er skyggen mørkest. Alle merker
stigende priser, men de som har minst, merker det aller mest. I flere år har
avisa satt barnefattigdom og økende forskjeller blant byens innbyggere på
dagsorden. Med dyrtida tok avisa grep igjen på imponerende vis og fikk hele
byen til å vise nestekjærlighet og raushet. Ved å skape fellesskapet som kan
hjelpe det store vi’et tok avisa posisjonen som byens fellesnevner og
samfunnsbygger. Varmt, inkluderende og raust.»
Årets
visuelle historie
Excellence: «Skuddene i Ibsens gate» - Bergens Tidende
Juryen: «Nyskapende
og original historiefortelling, som drar leseren gjennom et kriminaldrama med
tragisk utgang. Enormt
krevende research- og innsynsarbeid, hvor journalistene viser imponerende
stamina for å få fortalt historien. Kombinasjonen av fortellergrep er
mesterlig, og tilgjengeliggjør et komplekst saksomfang for leseren på en nær,
brutal og ærlig måte. Visuell journalistikk av ypperste klasse.»
Vinner: «VGina» - VG
Juryen: «Når
Norges ledende digitalredaksjon bestemmer seg for å sette fokus på kvinnehelse
gjør de det med innsikt, dybde og snert. Et fantastisk samspill mellom
designere, utviklere og journalister skaper denne banebrytende spesialen.
Lærerikt, informativt og morsomt. Ikke siden 80-tallet, med Trond-Viggo
Torgersen, har nordmenn fått informasjon og underholdning om kroppen servert på
denne måten. Her går folkeopplysning og god journalistikk hånd i hånd.
Spesialen setter ny standard for historiefortelling, og gir livsviktig kunnskap
som altfor lenge har vært mangelvare. Samfunnsoppdraget i ny drakt - mer av
dette!»
Årets
programserie web-TV
«Takk for alt» - VG
Juryen: «For
en sprø og ellevill ide, og så sjukt proft løst. Innholdet pusher grensene mot
det morbide og ubehagelige, men lander som både morsomt, nyskapende og til og
med rørende. VG fortsetter å flytte grensene for TV-innhold på
nett, og er helt i førersete for utvikling av formatet. Herlig kreativt.»
Årets
web-TV konsept
«B-valget» - TV 2
Juryen: «TV 2
Sporten viser vilje og evne til nyskaping. Universet de har klart å skape med
B-laget imponerer og viser vilje til å få merverdi ut av spinoffs på store
satsinger. I forbindelse med kommunevalget tar de på mesterlig vis tak i det
faktum at deres egen fanskare sammenfaller med den samfunnsgruppen som har
lavest valgdeltakelse, menn i 20-årene, og formidler politikk på en måte som
når og underholder denne målgruppen. B-valget skaper med dette en mer folkelig
dekning av politikk og er her i kjernen av TV 2s samfunnsoppdrag. Inkluderende,
raust, varmt og med glimt i øyet.»
Årets
lokale podkast
Excellence: «Trippeldrapet på Geilo» - Hallingdølen
Juryen: «Podkasten
speiler på mesterlig vis det traumet Geilo-samfunnet har hatt i mange år.
Lytteren blir sugd inn i historien, og kjenner på hele følelsesregisteret
frykten, stresset, desperasjon, sinne, sorg, og underlig nok; forsoning.
Imponerende journalistisk arbeid ligger bak får å få tillit og tilgang på alle
disse sterke, personlige historiene. Dette er veldig, veldig bra.»
Vinner:
«Rått parti» - Adresseavisen
Juryen: «Journalisten
navigerer i et komplekst saksunivers og presseetiske utfordringer på en
forbilledlig måte, og skaper en podcast som holder tak i lytteren gjennom hele
serien. En god idé,godt planlagt og kvalitet i alle ledd. Her forteller Adressa
om hendelser og rykter som har ridd lokalsamfunnet som en mare i lang
tid. Viser en vilje til å gå bak ryktene og leite opp den egentlige
historien. Dette er årets lokale podcast, men holder skyhøy nasjonal
klasse.»
Årets
aktualitetspodkast
«Oppdatert» - NRK
Juryen: «Formidler
nyheter på samme måte som en spennende historie, slik at lytterne «må» høre
hele episoden. Dramaturgi, språk og lyddesign bærer podcasten som oser av
kunnskap og kvalitet. Vi tas med bak og ned i saker som preger hverdagen,
nyhetsbildet og verdensordenen. Lytteren blir klokere uten å tenke over det.
Mesterlig fortellerkunst.»
Årets
underhodningspodkast
Excellence: «Seriesnakk Makta» - NRK
Juryen: «Snakk
om å kjenne sin besøkelsestid. Dette er lekent, nyskapende og et meget godt
eksempel på hvordan et «tilleggsprodukt» står fjellstøtt på egne ben.
Når folket bare vil ha mer «Makta» får de masse mer. Nerding på høyt og
underholdende nivå.»
Vinner:
«Skitbyen» - NRK
Juryen: «For
en sjarmbombe! Dette er varme og livsmot rett i øret. Et unikt innblikk i livet
rundt fattigdomsgrensa, og viser hele mennesker på en forbilledlig måte. En
hjertelig tilstedeværelse, svart humor og stor fortellerglede, blandet med
eminent musikkbruk og god redigering skaper et univers som begeistrer, berører
og underholder.»
Årets
nyskapning
Breakingboten - Bergens Tidende
Juryen: «Årets
nyskapning har endret arbeidsmetodikken i
mediehuset, hevet kompetanse i hele redaksjonen og utviklet nye verktøy og
måter å presentere nyhetene på. Produktet har gjort det mulig for mediehuset å
vinne flere nyhetskamper og gi leserne de viktigste nyhetene først på en
forståelig måte. Når alle har tilgang til samme informasjon – både de i felt,
de på deskene og ledere gjør dette redaksjonen sterkere og mer agile. Ved å
sette brukernes behov først, har de økt trafikk og abonnementssalg og satt nye
engasjementsrekorder. Produktet har forvandlet måten mediehuset opererer på
under alle hendelser, dramatisk redusert tiden brukt på arbeid i den innledende
fasen og gjort samarbeid i redaksjonen enklere. Produktet utvikles kontinuerlig
og brukes i dag i flere av konsernets mediehus. Dette er banebrytende
innovasjon fra et regionalt mediehus med stor digital selvtillit. Årets
nyskapning er breakingboten til BT.»
Årets
magasin
KK
Juryen: «Årets magasin etterstreber å være der leserne er. De tar tydelig standpunkt,
tenker bredt og smalt, morsomt og viktig på samme tid - og har de siste årene
vist mangfold på en helt ny måte. Kjernen i virksomheten er de gode historiene,
inspirasjonen, alt formidlet med både estetisk og språklig høy kvalitet, gjerne
med glimt i øyet. De viser evne og vilje til å se verdien av papiret og hvilket
utstillingsvindu fronten fortsatt er, og får vist kraften og bredden i sin
merkevare. De har stålkontroll på egen målgruppe, en målgruppe andre mediehus
bare drømmer om å nå. I en tid hvor magasinjournalistikken står ved et
tidsskille går de i front og pløyer ny mark for den digitale
magasinjournalistikken. Noe som vil komme alle til gode, og flere vil kunne dra
nytte av i fremtiden. Årets magasin er i sitt 150. år, og har aldri vært mer
vital og nyskapende. Årets magasin er KK.»
Årets
mediehus
Fædrelandsvennen
Juryen: «Årets
mediehus er presseetisk sterk, leverer solid journalistikk og tar sosialt
ansvar på en forbilledlig måte. Sjefredaktøren har ledet teamet til å bli et
samkjørt maskineri hvor alle drar i samme retning. Det har tatt kraftig tak i
egen organisasjon og posisjon etter at de ble satt på prøve for et par år
siden, og har utviklet en sterk demokratisk muskel. Redaksjonen formidler
nyheter på en inkluderende og nøyaktig måte, og har hatt en imponerende og
inspirerende satsing på å nå unge mediebrukere. En bevisst strategi om å se
samfunnet «nedenfra», gjør at de gir mindre plass til beslutningstakerne og mer
plass til de som påvirkes av beslutningene. Ny konkurranse har gjort mediehuset
mer skjerpet, raskere, tøffere i sine prioriteringer og mer sammensveiset som
team - arbeidsmiljømålingene har aldri vært bedre. I 2023 hadde de både
opplagsvekst, abonnementsvekst og trafikkvekst, noe som er meget imponerende i
dagens mediemarked. Mediehuset har ikke bare vunnet kampen om Sørlandet, de har
også vunnet prisen for Årets Mediehus i Norge. Årets mediehus er
Fædrelandsvennen.»
***
Årets juryer har bestått av Bjørn Carlsen fra Dagbladet, Karen Anna Kleppe fra TV 2, Irene Halvorsen, Erik Sønstelie fra Amedia, Jonas Mjaaland fra Fædrelandsvennen, Hilde Schjerve fra Sol, Ida Anna Haugen fra NRK, Eirik Haugen fra Østlands-Posten og Trine Ohrberg fra MBL, som også har vært juryleder.